Endelig på plass i Sverige

Sist fredag ble det endelig starten på min utsatte båtferie. Å kalle det ferie er både riktig og feil, egentlig er det et slags kombinert rekreasjons- og rehabiliteringsopphold i båten!

Jeg er absolutt på bedringens vei etter operasjonen i høyre hånd, og har så vidt begynt å bruke den litt forsiktig. Men jeg kjenner at den fort blir litt sliten og nummenheten kommer også sigende etter en stund.

Så den båtturen jeg er ute på nå er altså under min sykmeldingsperiode, men siden jeg uansett ikke kan gjøre noe fornuftig på jobb med en hånd som fortsatt ikke tåler konstant belastning, så har jeg fått lov å dra på båttur, siden hånden blir benyttet på en helt annen måte om bord. Jeg må fortsatt være forsiktig med hva jeg bruker den til, men så langt har det gått greit. Drar uansett av gårde med jobbens velsignelse.

Jeg var ganske forsinket da jeg endelig kom av gårde fra Oksval på fredag ettermiddag, men det var ubeskrivelig deilig å komme i gang om bord istedenfor å glo på veggene hjemme.

Jeg hadde dog ikke kommet så veldig langt, så vidt passert Lagbukta og nærmet meg Nesoddtangen brygge, da jeg så to ungdommer i en mindre båt som veivet til meg. De hadde fått motorstopp og trengte slepehjelp. De kom fra Lagbukta, så det var ikke lange veien.

Etter endt slepeoppdrag fortsatte turen langs Nesoddenlandet. Jeg dro på utsiden av Ildjernet og gjennom det lille sundet ved Fyrsteilene før jeg etter hvert passerte Oscarsborg om styrbord.

Jeg lå som vanlig i kosefart på i overkant av sju knop. Da jeg nærmet meg Mossekanalen ble jeg anropt av en tidligere båtkollega over VHF-en og ønsket god tur videre.

Regnbue lenger sør for Larkollen.

Endeholdeplassen på denne første etappen ble Knutsvika, som jeg ble tipset av om en båtkollega. Der har Arbeidernes Båtforening en gjestebrygge.

Det var fullt på innsiden, men nok plass på utsiden. Kom i tillegg flere for å ta tampen, så det gikk jo som en lek. Var tydeligvis en gjeng med venner som hadde lagt seg til ytterst på brygga, med stoler og stereo på utover kvelden. Men siden de i det minste spilte musikk jeg ikke har noe problemer med å høre på (som Springsteen, Whitesnake, Dire Straits osv.), så gikk det greit! Og det var ikke fyll, bare god stemning.

Lørdagen kom det en båtkollega fra båtforumet som bor på Larkollen for å hilse på. Har ikke møtt ham tidligere, så det var jo hyggelig! Da besøket var over ble det etter hvert avgang på meg, og turen gikk da rett til Strömstad.

Jeg dro innom Hankøsundet og deretter indre lei til Strømtangen, over Lera, under Kjøkøybrua, gjennom Puttesund over Mefjorden og over Sekken.

Alt i fantastisk nydelig sommervær den første dagen i juni. Kunne ikke bedt om bedre vær!

Upåklagelig føre over Sekken!

I Strömstad la jeg meg som vanlig i den ytre havna ved Skurve. Der var det mer enn nok av langsidesplasser, og siden det var lørdag kveld regnet jeg med at det kom til å bli en del bråk i den indre havna, som jo er omkranset av utesteder. Jeg la meg ganske tidlig og sto i tillegg ikke så aller verst tidlig opp på søndag, så jeg var faktisk ikke på land i Strömstad denne gangen!

Solnedgang i ytre havn.

Målet søndag var å komme seg til Hunnebostrand. Det er et koselig sted der jeg hadde planer om å ligge et par dager. Jeg tok ytre lei de fleste stedene på vei dit fordi jeg hadde beregnet å ankomme der ca. 13.30 – 14.00, og tenkte det kunne være en grei tid å ankomme på for å få plass. I tillegg er det jo fortsatt lavsesong.

Jeg dro derfor ut fra Strömstad og tok ytre lei via Kosterfjorden. Rett etter at jeg passert gjennom de to holmene Lilla og Stora Arsklövet litt sørvest for Råssö, støtte jeg på en hel liten selkoloni som lå og solte seg på en holme. Lenge siden jeg har sett såpass mange samlet, sist gang var for to år siden, da litt sør for Marstrand, like før jeg tok av inn Albrechtskanalen.

Upåklagelig over Gula Humpen

Deretter gikk ruta forbi Resö, gjennom Havstensund og over Gula Humpen. Sistnevnte viste seg fra en av sine bedre sider og jeg dro derfor rett over, og ikke indre lei via Munksund/Grönemad og Grebbestad. Dro også godt utenfor Fjällbacka og droppet å dra gjennom Hamburgsund, men dro gjennom sundet på utsiden av selve Hamburgö.

En av årsakene til at jeg tok så mye ytre lei var for å spare inn litt tid ettersom det var meldt at det skulle blåse litt opp på ettermiddagen. Akkurat det merket jeg ikke så mye til.

Men da jeg kom inn til Hunnebostrand fikk jeg meg en liten overraskelse. Den ene gjestebrygga er stengt akkurat nå da den gjennomgår en rehabilitering, og åpner ikke før hovedsesongen begynner den 25. juni. Det var jeg klar over, men trodde likevel det skulle være god plass på den andre brygga.

Det viste seg at jeg tok feil der. Det som var igjen var kun plasser med ferdige tau i sjøen og med fortøyning til bøyer med baugen/akterende inn mot brygga. På grunn av at jeg er alene om bord og noe hemmet i fart og balanse på grunn av manglende tær og protese, så er dette to av de verste fortøyningsmulighetene for meg.

Jeg valgte derfor å droppe å prøve meg på det, og snudde i havna og dro videre gjennom Sotenkanalen.

Det kan vel hende at det meldte uværet hadde ført til at flere hadde funnet seg en havn før det skulle sette i gang også? Var ganske mange båter i kanalen for en gangs skyld, de fleste på vei nordover, men da jeg nærmet meg broen var det også et par seilbåter som skulle sørover, som ventet på broåpning.

På plass i Hasselösund.

Etter Sotenkanalen valgte jeg å legge meg i gjestehavna i Hasselösund – Smögen. Der er det båser med utriggere man ikke kan gå på 8er vel Y-bommer det kalles), noe som heller ikke er optimalt for meg. Men et par plasser bortenfor der jeg la meg lå det en Sandvik med et pensjonistpar om bord, og han kom ut på brygga og hjalp til.

Kungshamn i sikte under Smögenbroen.

Det gikk ikke helt knirkefritt, og det måtte en del justeringer til for å få baugen såpass nær brygga at jeg klarer å komme meg i land, men samtidig slik at baugen ikke kom for langt fram. Jeg må nemlig ha baugen litt nærmere enn andre – siden jeg ikke er så lettbent med protese og har dårlig balanse –  slik at jeg kommer meg til og fra uten problemer.

Løsningen ble å feste et ekstra tau som jeg kan dra båten litt lenger inn med når jeg skal av og på.  Denne gjestehavna har også mulighet til å legge seg langsides litt nærmere brua, men vindforholdene søndag var slik at jeg ville få problemer med å legge til. I tillegg er det kun ringer til å fortøye til, ikke pullerter, så min vanlige teknikk med å slenge en midlertidig fortøyning fra midten av båten og rundt nærmeste pullert før jeg fortøyer fra baug og hekk, ikke ville fungere. Jeg har en slik “Hook and Moor”-båtshake, men den ligger hjemme fordi en viktig del har falt av slik at den er ubrukelig til formålet. 

Vindforholdene var også grunnen til at jeg droppet å dra inn til gjestehavna i Kungshamn. Den ene flytebrygga som har et par langsidesplasser der ligger også ugunstig til, både med tanke på vinden når jeg ankom, men også med tanke på uværet som kommer. Høyden ved kaianlegget innerst er for stor for meg og det er båser uten gangbare utriggere også der. Dessuten har jeg alltid hatt litt lyst til å ligge her i Hasselösund, så da ble det det! Her er det også ganske så rolig.

Kungshamn sett fra landsiden på Smögensiden på vei til butikken.

Slik det ser ut i skrivende stund blir jeg nok liggende her litt lenger enn egentlig planlagt. Uværet som var meldt å starte for alvor mandag kveld, være på sitt verste tirsdag og deretter lette på onsdag, ser nå ut til å være på sitt verste på onsdag og også kraftig på torsdag! Så det kan godt hende at jeg blir liggende her til fredag!

Men det gjør ingenting, jeg har fortsatt god tid, og planlegger ikke å snu baugen hjemover før neste uke. I tillegg ligger jeg i en annen kommune enn den Strömstad (pluss Koster, Grebbestad, Fjällbacka osv.) hører til, og her betaler man ikke full pris før hovedsesongen begynner 25.juni! Så her betaler jeg like mye for å ligge nesten tre døgn med strøm som jeg betalte for et enkelt døgn i Strömstad…

Hvis det ser greit ut torsdag/fredag (værmeldingen endrer seg jo hele tiden), så er det ikke umulig at jeg legger meg på en privat plass som jeg tidligere har fått låne av en svensk båtkollega i helga (han drar på båtferie til Norge denne uka), jeg må bare få spurt ham først! Det er også mulig at jeg drar over til Bohus-Malmön og hilser på en norsk båtkollega som ligger der nå.

Etter det blir det å sette kursen hjemover. Det er selvsagt også mulig at jeg ikke kommer meg lenger enn her til Hasselösund, og det er også helt greit!

Jeg har allerede vært en tur på land og handlet i den nærmeste butikken her, som er bare ti minutter herfra. Og fra den er det vel ikke så veldig mye lenger inn til selve Smögen og bryggekanten der. Men jeg var jo der i fjor, så det er ikke så mye nytt å se der. Men derfra kan jeg jo ta Zita-båten inn til Kungshamn og traktere meg selv til et måltid på Thai-restauranten der! Båten begynner å gå fra torsdag av.

I tillegg har jeg litt lyst til å ta strandpromenaden i Kungshamn og kanskje ta trappene opp til utkikkspunktet der. Jeg kan ta bussen tilbake, da det er et busstopp like ved der det går en gangvei ned til gjestehavna hvor jeg ligger. Det er jo også mulighet til å ta en ferge fra Smögen og over til Hållö, der jeg var med snekka mi i 2017.

Så jeg skal nok få tiden til å gå!

Har litt lyst å gå de trappene opp til utsiktspunktet.

 

 

 

Related Images: