Det tok sin tid, men endelig er skuta tilbake i sitt rette element! Og godt rustet for årets hovedbåtferie om ikke så altfor lenge. Båtabstinensene mine begynte å bli skikkelig tunge nå!
Jeg må dog ta et lite forbehold: I skrivende stund er ikke båten på sjøen igjen, men det er planen at den skal det i løpet av dagen – og heller ikke for sent ettersom jeg skal være hjemme til i morgen!
Det er jo nesten tre uker siden båten ble heist opp på land hos Ragnar Ringstad AS på Gressvik i Fredrikstad, og ventetiden har vært hard! Men samtidig har det jo blitt gjort en god del med båten i tillegg til det den hovedsakelig ble heist opp på land for å få gjort.
Det var under et par ukers Sverigetur i juni at jeg oppdaget at det begynte å lekke inn vann i båten. Først trodde jeg det var sjøvannspumpa igjen – som ble byttet ut på Engelsviken Slipp i april – men da jeg oppdaget at det kom inn vann også mens båten lå stille, så begynte jeg å bli litt bekymret.
Etter å ha observert hvor lekkasjen kom fra – det dryppet fra pakkboksen – var det flere båtkolleger på båtforumet som mente det kunne være simmeringene på pakkboksen min som måtte byttes ut. Og dette var altså noe som skjedde rett før fellesferien startet.
Å få båten løftet opp på land i denne perioden var ikke bare-bare – båtverkstedene hadde jo fullt opp med å klargjøre båter som skulle ut på sjøen før fellesferien satte i gang – og i tillegg etter hvert ta ferie selv – med mindre bemanning som resultat.
Men etter tips fra Erik – en båtkollega som har endt opp med å bli en god venn – så endte jeg opp med å få båten tatt på land hos Ragnar Ringstad AS i Fredrikstad. Der kunne ikke verkstedet gjøre noe annet enn å love å prøve å få hjulpet meg når de hadde anledning.
Resten av historien er vel godt dokumentert gjennom flere innlegg her i bloggen. Kombinert med mye å gjøre for verkstedet og det faktum at jeg måtte dra litt til og fra på grunn av jobb, så gikk det altså nesten tre uker før vi ble ferdige.
Til slutt endte jeg med å få hjelp til å gjøre halve jobben selv, slik at verkstedet til slutt kun trengte å montere ting tilbake på plass. Og det fikk de endelig tid til i uka som har vært, da jeg igjen befant meg hjemme og på jobb noen dager.
Fredag tok jeg derfor returen til Fredrikstad og tok resten av det jeg kunne gjøre med båten, som saltsyrerens av ror og propell, deretter resten av bunnstoffingen, samt vask og polering, og gjorde meg stort sett ferdig i løpet av helgen. Siste hånd på verket ble tatt i går, mens i dag har jeg hovedsakelig prøvd å rydde litt om bord.
Planen er å komme meg hjem senest rundt klokka 12-13 i morgen, for å ha tid til en dusj før jeg skal av gårde på jobb. I løpet av formiddagene fram mot helgen skal jeg også begynne på forkabinen, som er den største oppgaven jeg har tatt på meg i båten så langt!
Mens jeg har ligget på land har båtvenn Erik gjort seg ferdig med støpingen av vindusluka, han har holdt på som en helt med å reparere litt ødelagt glassfiber, støpt og slipt for å få det ordentlig. Resultatet er at det fortsatt kommer noen små drypp inn når det pøsregner, men det er en klar forbedring.
Det som mangler er en tetningslist som skal på luka, og som det er litt vanskelig å få tak i. Men det ser ut som om jeg kan få tilsendt en fra Sverige fra en Tresfjord-eier som har byttet en slik list på sin båt, og som jobber å et sted som lagerfører akkurat den tetningslisten jeg trenger!
Planen er jo å få ferdigf forkabinen – i alle fall såpass at den kan brukes igjen – med isolasjon og nytt skrogtrekk, for deretter å hente om bord de nye madrassene og det delvis nyoppussede bordet som skal være der.
Nå går turen hjemover – og denne gangen altså på egen kjøl, og ikke via tog! Jeg skal ikke på jobb før onsdag ettermiddag, så jeg har fortsatt god tid til å komme meg hjemover. Når du leser dette er jeg antakelig underveis eller snart underveis – det mangler bare én dag på at båten har stått på land i nøyaktig tre uker.
Deilig å ha muligheten til en båttur igjen! Nå skal jeg bare gjøre meg ferdig med tre kveldsvakter og deretter en nattuke, så har jeg ferie og fri til slutten av september. De ukene skal hovedsakelig brukes til båttur.