Da har man rundet 900 båtturer!

Som jeg skrev i et tidligere innlegg, så er det noen milepæler som står for fall denne sesongen, og ikke minst på denne turen. Og en av dem ble tatt for noen få dager siden.

I siste innlegg hadde jeg kommet meg til Skottevik og broren min igjen. Den siste overnattingen som jeg hadde før jeg satte kursen mot Skottevik var min overnatting nummer 700 totalt i de to båtene jeg har hatt siden oktober 2013.

I Skottevik ble det en hyggelig kveld med Roar og Monika, som om under én måned setter kursen mot varmere strøk der de skal tilbringe vinteren. Så jeg ser dem ikke igjen før til neste sommer. Jeg har riktignok planer om å besøke dem i Thailand, men det blir i alle fall ikke denne vinteren, kanskje neste?

Pepsi-Max-proviantering!

Jeg ble over til søndagen, og før jeg dro fikk jeg med meg omtrent to kasser med halvlitere med Pepsi-Max. Disse går over dato før de er tilbake i april, så da har det etter hvert blitt tradisjon at jeg får med meg litt drikke herfra!

Deretter gikk turen videre til Grimstad, og den turen førte til at jeg oppnådde den milepælen det er å komme opp i 900 båtturer totalt.

511 av disse ble foretatt med snekka, resten er foretatt med båten jeg har nå, og deler vi det på antall år jeg har hatt båt, så blir det et gjennomsnitt på ca. 81 båtturer i året.

Ikke så verst det! Neste milepæl blir da å runde 1000 båtturer, det tenker jeg skal gå greit også … 😀

Neste milepæl i år blir å runde 400 båtturer med Tresfjorden, og det regner jeg med at jeg gjør i løpet av høsten.

Inn Langholmsundet.

Vanligvis drar jeg gjennom Gamle Hellesund når jeg kommer til eller fra Skottevik, men denne gangen gjorde jeg en liten vri. Istedenfor å dra den vanlige ruta tok jeg av til vest rett før (rett etter oppdrettsanlegget som ligger der, for de av dere som har passert der før), og inn Langholmsundet. 

Langholmsundet

Det er en rute jeg ikke har tatt før, og det er jo alltid litt spennende å prøve seg på, særlig når man har vært i dette området mange ganger, og kanskje har en hang til å dra der man er vant til å dra.

Etter å ha kommet ut i Blindleia igjen, var jeg lysten på nok en forandring, og tok nok en gang av vestover, for å dra inn ved det jeg tror heter Jakteviga/Knabesund. Da dro jeg gjennom en liten fjordarm og endte opp ved å dra ut ved Kassenkanalen. 

Alltid greit med noen omveier, her gjennom Knabesund (tror jeg).

Det er noen år siden jeg har dratt gjennom der, så derfor fikk jeg lyst til å prøve meg på den igjen, selv om jeg da misset indrefileten Bliksund … Det var jo nydelig vær og ikke hverken kommende regnbyger eller sterk vind i anmarsj, så her var det bare å nyte!

Ved Bruholmen med Naudesund i sikte.

Kom til å tenke på etter jeg hadde passert, at jeg også kunne ha dratt videre under brua ved Naudesund og deretter helt inn til butikken ved Indre Årsnes. Den er nemlig den nærmeste butikken til Skottevik der broren min holder til på sommeren, og det er en brygge der. Men jeg hadde jo uansett ikke noe ærend å gjøre der. Har kjørt forbi med bil flere ganger, da jeg har blitt med Roar og Monika til Sørlandssenteret (der det nok er mye rimeligere for en restaurant å handle inn, ettersom det ligger en engrosbutikk der).

En svanefamilie rett før Kassenkanalen.

Vel, Kassenkanalen ble passert, og det obligatoriske bildet av Kassentassen tatt, og deretter var det den vanlige ruta gjennom Blindleia til jeg kom til Lillesand. Denne gangen dro jeg rett ut leia derfra og dro innom noen småholmer jeg ikke hadde kjørt ved før, for å variere turen ytterligere!

Kassentassen (kjent fra Gabriel Scott).

Deretter ut ved Homborsund og inn til Grimstad, der jeg la til ved flytebrygga. Fikk dog ikke betalt for å ligge der, ettersom Grimstad avslutter gjestehavna allerede 31. august. Men jeg stusset litt på beskjeden jeg fikk i appen, der det tydelig sto at havna var stengt – og at det ikke var tillatt å legge til! Følte meg ikke akkurat så velkommen der, for å si det slik. 

Andre gjestehavner har en litt mer hyggeligere tilnærming til båter som kommer utenom sesongen, for å si det mildt! Minner meg litt om bråket som var rundt gjestehavna i Drøbak for noen år siden, der de faktisk fysisk stengte av innfarten til havna!

Så ille er det dog ikke i Grimstad, men det var ikke noen hyggelig velkomst. Jeg vet jo at det er en del båter som bruker Grimstad som vinterhavn, men det var mer enn nok plass der, så jeg tok ikke opp plassen for noen andre. Og jeg var heldigvis ikke den eneste båten som var der som gjestebåt. Lå nok flere der som skal ligge der over vinteren, men også båter som kom inn før og etter meg, og som dro før meg dagen etter.

Brygga er endelig reparert!

Siden jeg var her i fjor har de fått på plass dampskipsbrygga igjen, men noe serviceanlegg har det ikke kommet, kun konteinerne som også var der i fjor. De har også anlagt mer fysiske sperringer på bryggene for å ytterligere understreke at det skal være plass mellom båtene på grunn av brannhensyn. Før var bryggene merket med rødt skilt, men nå har de altså fått på plass fysiske sperringer, antakelig for at folk ikke tok hensyn til skiltene?

Fysiske sperringer i branngatene.

I Grimstad tok jeg en buss bort til Fevik for å hente noen brukte LP-plater jeg hadde kjøpt via en Facebookgruppe. Jeg har kjøpt plater fra ham flere ganger før, men foreslo at jeg denne gangen kunne stikke innom og hente dem selv, bare for forandringens skyld, og så slipper jeg porto også. Han var bare glad til for å slippe å pakke og sende, så jeg bare sa ifra når jeg nærmet meg.

På vei for å hente plater i Fevik!

Riktignok måtte jeg jo ta buss fram og tilbake til Fevik, så jeg sparte ikke så mange kronene på å hente dem selv, men jeg gjorde det mest for forandringens skyld, så fikk jeg tittet på Fevik også! Han mente at jeg kunne ha tatt båten inn til Fevik og lagt til der ved kommunebrygga, men jeg skulle jo uansett overnatte, så da la jeg meg i Grimstad.

I tillegg hadde jeg lest på nettet at dybden ved kommunebrygga bare var 0,8 meter, og det er for lite for meg. 

Jeg plukket opp platene og ruslet deretter ned til båthavna for å ta en titt. Jeg hadde god tid ettersom det bare var timesruter på bussene, og det bare tok 14 minutter fra Grimstad sentrum til Fevik.

Jeg kunne da se at internettet nok hadde rett denne gangen, jeg ville ikke ha lagt meg til ved kommunebrygga, det så helt klart ut altfor grunt ut der. Mulig jeg kunne ha lånt en båsplass eller noe slikt, men småbåthavna så faktisk ganske så full ut, så det var nok like greit at jeg ble liggende i Grimstad.

Kommunebrygga i Fevik, for grunt for meg, passende for trebåten.

På grunn av dårlig skilting oppdaget jeg ikke at det gikk en kyststi rundt til strandhotellet, så jeg gikk den veien langs en bilvei istedenfor. Jeg havnet ved ruinene av et kystfort som tyskerne bygget under andre verdenskrig, og det var først da jeg så at det faktisk gikk en pent tilrettelagt kyststi nedenfor!

Utsikt til kyststien fra ruinene av kystfortet …

Jeg kom meg etter hvert ned til den og fikk tatt en liten tur på den før jeg knipset bilder av hotellet og kom meg opp til bussholdeplassen.

Dagen etter dro jeg videre, men den turen sparer jeg til neste innlegg! Ha en fin dag!

Fevik strandhotell

Related Images: