Med ferge og trikk til Göteborg

Mens jeg lå på Donsö fant jeg ut at jeg hadde veldig lyst på å ta meg en tur inn til selve Göteborg. Jeg vurderte å ta båten inn og legge meg i gjestehavna på Lilla Bommen – men jeg valgte til slutt en annen løsning.

Tanken var jo at jeg kunne ta båten inn, ta en overnatting i byen og fortsette opp Göta elv og ut i skjærgården igjen via Kungälv, men jeg ombestemte meg siden jeg også hadde litt lyst til å stikke innom en av de øyene som jeg vurderte å dra til mens jeg lå på Källö-Knippla, men som Pepsi-Max-mangelen satte en stopper for …

Derfor valgte jeg den andre løsningen, å ta ferge fra Donsö og inn til Göteborg. Jeg feilberegnet litt på tiden det tok for å gå fra der jeg lå med båten og rundt til fergeleiet, så jeg mistet den fergeavgangen jeg hadde planlagt å ta. da innså jeg også at jeg skulle ha griseflaks hvis jeg skulle klare å komme meg tilbake til Donsö tidsnok til å dra derfra søndag ettermiddag og komme meg til en av de øyene jeg nevnte. Så jeg innså vel da at dette måtte bli en ekstra overnatting.

Jeg valgte å ta den ferga som gikk i motsatt retning enn Göteborg, den dro nemlig først mot Vrangö, som jeg har besøkt med egen båt for to år siden, på samme tur jeg var innom Donsö for første gang, men jeg hadde litt lyst til å se litt mer av skjærgården, selv om jeg jo hadde vært innom det området med egen båt.

Jeg ville uansett ikke ha kommet meg inn til Göteborg noe tidligere, for den ferga som gikk i retning Vrangö, snudde der og ble ferg som skulle inn til Saltholmen i Göteborg, så da den anløp Donsö for andre gang, så var det den avgangen jeg måtte ha tatt for å komme inn til byen uansett. Så man kan si at jeg fikk en halvtimes ekstra fergetur for billetten!

Det viste seg at den stoppet på et par andre små øyer for Vrangö, og så stoppet den på motsatt side av Donsö, før den dro inn til Donsö igjen og deretter stoppet to stedet til før den satte fart mot Saltholmen på fastlandet.

Et av stedene den stoppet på, var på Styrsö Bratten. Der syntes jeg det så veldig fint ut, så det stedet har jeg notert i bakhodet som verdt et lite besøk, kanskje neste år?

På Saltholmen går det vanligvis trikk inn til sentrum av Göteborg, men der holdt de på med arbeide på trikkesporet, så det gikk en erstatningsbuss fra Saltholmen og til Långedrag, bare to holdeplasser (fire minutter) innover mot byen. Bussen ble stappfull, men det jeg reagerte på, var at da bussen kom fram til holdeplassen, som var like ved trikkelinjene, så sto det en trikk for å vente på passasjerene som ankom i bussen. Den var omtrent tom, jeg så bare et par personer der.

Men det trikken gjorde, var å dra videre idet folk gikk av fra bussen og begynte å gå over skinnegangen for å komme seg til trikken! Den ventet altså ikke, bare dro! På ren faenskap, eller? Man må jaggu lure! Eneste grunnen til at den sto der, var jo å få passasjerene fra fergen videre! Det var ikke bare meg som nordmann som stusset, det kom noen velvalgte gloser fra svenskene også!

På plass i Göteborg

Vel, det kom jo en ny, tom trikk etter hvert, etter at den hadde tømt seg for passasjerene som skulle busses videre (og bussen ventet!), så da kom jeg til slutt inn til sentrum, og gikk av like ved havneområdet. Der knipset jeg noen bilder før jeg begynte å gå mot det som var dagens mål, Göteborgs Stadsmuseum.

Jeg har jo vært i Göteborg flere ganger, to ganger med båten som da lå på Lilla Bommen gjestehavn, samt da vi lå i Strömstad i august i fjor, og jeg hadde eldstedatter Sunniva og moren hennes om bord. Da var det en dag med dårlig vær før vi kom oss videre til Fjällbacka, så da tok vi faktisk toget fra Strömstad til Göteborg og var noen timer i byen før vi tok buss-for-tog tilbake. Kan anbefales å ta en slik tur hvis man ligger værfast i Strömstad.

Stadsmuseet.

Uansett, på siste tur fikk vi med oss både det Naturhistoriske museet og Sjøfartsmuseet, så denne gangen hadde jeg sirklet meg inn på bymuseet. Fant greit fram til det, og selv om jeg var forsinket, så hadde jeg i alle fall rundt to timer på meg for å få tatt en titt. Det viste seg å være så vidt nok, var nok noen utstillinger på slutten som gikk gjennom med hanekam, for å si det slik. 

Var litt varierende kvalitet, må jeg si. men for skarve 70 svenske kroner var det absolutt verdt inngangsbilletten, så jeg tar gjerne en tur dit en gang til. Fascinerende å tenke på at man for 12.000 år siden faktisk kunne gå tørrskodd over fra Sverige og til Danmark! Det mest interessante synes jeg var den delen som tok for seg selve grunnleggingen av byen Göteborg, hvor den ble plassert, og hvorfor akkurat der, og ikke minst oppbyggingen av den.

På slutten kom vi til den litt mer moderne historien og der fant jeg jo det som skal være det eldste eksemplaret av en Volvo, bygget i 1926 og gitt til museet i 1935 – så den er i god stand. Kunne godt tenkt meg å eid en bil som det!

Volvo fra 1926

Etter museumsbesøket var over prøvde jeg å finne en butikk som solgte Pepsi-Max i firepakk, noe som er umulig å oppdrive på øybutikker, der selger de stort sett kun i løse flasker, slik at det selv med svenskepriser blir litt dyrt etter hvert. Slik er det jo i Norge også. Det er stort sett Joker-butikker i skjærgården og de selger bare unntaksvis brus i firepakk. De tjener jo mer på å selge enkeltvis.

Men det var søndag ettermiddag, og de store kjøpesentrene som Nordstan (som ikke lå så veldig langt fra museet) stengte tidligere, så det ble til at jeg ramlet innom en Coop-butikk og kjøpte meg med et par flasker likevel. Det kunne jeg strengt tatt gjort på Donsö dagen etter, men jeg hadde jo i utgangspunktet tenkt å dra videre ganske tidlig dagen etter, før butikken åpnet. Så syntes det var greit å ta med meg litt ekstra uansett.

Det ble trikk og buss ut til Saltholmen igjen, og en drøy halvtimes ventetid før fergeavgangen. Denne gangen med en litt mer moderne hurtigbåt, og ikke den litt mer koselige ferga jeg hadde tatt tidligere. Minnet meg litt om hurtigbåtene på Nesodden, og jeg fant da også ut at den jeg satt på var bygget i Norge, av Brødrene Aa i 2010. Vet ikke om det er de som har bygget Nesoddenfergene også, altså de små, men det var tydelige likheter.

Det var blitt mørkt nå, så ingen bilder fra den turen.

Bergtatt sett fra nabobåten. Foto: Peter Weisheit

Mens jeg gikk rundt i byen fikk jeg en melding fra en svensk båtvenn, Claes, med link til noen bilder som var lagt ut på en svensk Facebookgruppe, som jeg også er medlem av. Det viste seg at det var en fyr som hadde tatt bilder av dagens morgenutsikt på Donsö, og midt i bildet, på andre siden av den brygga han lå på, kunne Bergtatt skimtes i all sin prakt!

Kvelden før hadde det nemlig kommet inn en eldre Marex-snekke, som hadde litt problemer med å få lagt til på grunn av motvind (noe jeg kjenner altfor godt til!), og da jeg så at han kom gikk jeg ut av båten for å hjelpe og ta imot tampen. Så han fikk fortøyd på motsatt side av meg, og takket for hjelpen.

Jeg så at han gikk ut av snekka på morgenen søndag med sekk på ryggen. Regnet med at han skulle en tur innom butikken han også. Etter å ha lest innlegget i gruppa, så postet jeg et bilde tatt fra motsatt side på land (bildet under), der man ser akterenden av våre to båter, og forklarte at det var jeg som lå på motsatt side.

Dermed fikk vi kontakt, og jeg har forhåpentligvis skaffet meg en ny bloggleser! 🙂 Det viser seg at han har satt inn en elektrisk motor i snekka, som det ser ut som han har pusset opp en del også. Da jeg hadde min Nidelv 24 lekte jeg jo med samme tanke, og fikk kontakt med en Nidelv-eier i Arendal som hadde gjort dette, men dette er jo minst 7–8 år siden.

En Tresfjord og en Marex på hver sin bryggekant!

Det som har stoppet meg fra å gå videre med tanken, er to ting: rekkevidde og fart. Her er det viktigste for meg rekkevidden, jeg er jo gammel snekkemann, så om båten går sakte er ikke nødvendigvis noe minus. Jeg ser at han har kjørt i sju timer i fem knop og fortsatt hatt godt igjen med batterikapasitet, og så vidt jeg forstår har han ikke monterte solcellepanel ennå.

Så dette er jo interessant å følge med på! Dere kan følge prosjektet hans her på denne Facebook-siden.

Når dere leser dette har jeg begynt på hjemturen for lengst. Det er jo slik at jeg først og fremst er på ferie, så bloggskrivingen skjer når jeg har tid, lyst og anledning. Så derfor kommer disse innleggene noe sent i forhold til hvor jeg befinner meg nå, i skrivende stund! Men slik er det bare!

Det ble uansett en natt til på Donsö, og jeg valgte da mandag å begynne på returreisen og komme meg nordover, så får Fotö og Grötö og andre øyer vente til neste gang! Den andre natta på Donsö ble i tillegg min overnatting nummer 100 i båten i år. Det er jeg veldig fornøyd med, selv om antall turer er mindre enn jeg liker. men jeg har jo blitt liggende i mange dager i strekk på samme sted ved flere anledninger, så da blir det slik.

Turen mandag endte opp i Skärhamn, et sted jeg besøkte første gang i fjor. Der gikk jeg faktisk ikke på land i det hele tatt! Turen tok rett over fire timer, og jeg fulgte, med noen unntak, stort sett samme rute som sørover. Men denne gangen dro jeg gjennom Marstrand.

Dagen etter gikk turen videre, da til et nytt sted jeg ikke har vært før, og akkurat den historien skal jeg vente med til neste innlegg!

På plass i Skärhamn

 

 

 

Related Images: