De siste månedene av 2024 ble ganske rolige båtmessig sett. Og også her på bloggen, med bare sporadiske innlegg. Nå er det på tide å både oppsummere 2024 og se fram mot hva 2025 kan bringe.
OPPDATERT onsdag kveld med litt flere detaljer etter at bekreftet ny turnus er kommet på bordet. Endringer i kursiv i teksten.
Som vanlig vil januar måned i denne båtbloggen hovedsakelig dreie seg om oppsummering av fjorårets sesong, samtidig som jeg ser litt framover og skriver om mine planer for dette året.
Allerede en uke inn i det nye året kan jeg aller først slå fast at det ennå ikke har blitt noen båtturer på meg i år, og jeg er også usikker på om det blir noen i januar. Februar ser også litt dårlig ut.
Årsaken til at jeg ennå ikke har vært utpå i år er at jeg var bortreist i utlandet fram til forrige lørdag, pluss at jeg noen dager før avgangen til Sør-Frankrike også tilbrakte tre dager i Halden på julefeiring. Det er ikke mange gangene jeg har vært i Halden og ikke har ankommet der med båt, så det var jo en litt uvant opplevelse.
Jeg hadde ikke på ønskelista så mange båtrelaterte julegaver, men noen ble det likevel. Batteriladeren for og med oppladbare batterier kommer godt med om bord ettersom jeg blant annet har et par batteridrevne lamper, og pakken med små vaskekluter som popper opp med litt vann på kommer også godt med om bord i en trang båt.
Boka om Libertyskipene var dog skipperens julegave til seg selv, en kombinasjon av min interesse for skip og båter og for andre verdenskrig. Ikke en nyutgivelse, men ny i mitt skipsbibliotek!
Vi har vel alle fått med oss hvordan været har vært de siste dagene, så noen båttur utpå ligger nok ikke i kortene med det første.
Selv om jeg er litt usikker, så håper jeg likevel at jeg kan få tatt båten ut på en liten tur eller to denne måneden, men det blir ikke denne uka, og i neste uke jobber jeg natt, slik at det vil være mørkt når jeg drar på jobb og mørkt når jeg kommer hjem, og deretter sover mens det er lyst …
Men så får jeg jo en friuke etter en uke med nattjobbing, så hvis været er bra da, så er det ikke umulig at båtsesongen 2025 kan innledes!
Helt på tampen av denne måneden skal jeg en tur over til balløya, og bare et par dager etter at jeg har kommet hjem blir det operasjon for karpaltunnelsyndrom av venstrehånda. Det betyr at venstrehånda vil være ubrukelig i flere uker etterpå, og da anser jeg det ikke som veldig sannsynlig at det blir mange båtturer den måneden.
For det første må jeg være forsiktig med bruken av hånda, og for det andre er jeg alltid minst dobbelt så forsiktig når jeg bruker båten om vinteren. Når jeg da har en hånd jeg ikke kan bruke til å holde meg fast med eller ta meg for med hvis jeg skulle ha behov for det, så er det ikke noen vits i å utfordre skjebnen med å dra på alenetur i en båt om vinteren …
Så jeg regner med null turer i februar, men kanskje en eller to denne måneden, i beste fall.
I løpet av mars skal jeg vel komme meg av gårde innimellom, håper jeg! Det blir imidlertid ingen «offisiell sesongstart» i påsken – som mange båtfolk bruker å gjøre – siden jeg etter planen kommer til å befinne meg i London og omegn i påsken i år.
På plussiden – rent båtmessig sett – kan jeg ta med at det blir en ny turnus på jobben fra rundt 1. mars i år. Da går jeg over fra en fireukers turnus til en femukers, noe som innebærer fem ekstra nattvakter i tillegg til de sju jeg har nå. Det betyr at jeg kommer til å ha to lange friperioder, som begge kommer til å være lengre enn i dag. Begge med åtte fridager på rad. I den nåværende turnusen har jeg åtte og fire.
I tillegg får jeg også en langhelg med fire fridager på rad.
Selvsagt er det ikke bare positivt med denne omleggingen, men jeg liker å jobbe natt og det passer meg også veldig bra å ha to slike lange friperioder. Meningen er som vanlig å bruke disse hovedsakelig til båtturer vår, sommer og høst, mens de på vinteren gjerne brukes til turer over til England. Eller andre steder.
Jeg har vel vært innom tidligere at jeg planlegger å ta årets hovedbåtferie i mai/juni og at den da etter planen skal gå til Sverige/Danmark. Hvor mange uker jeg får tatt sammenhengende kan jeg nesten ikke begynne å planlegge ennå.
Fordelen med flere fridager i ny turnus er jo bra, men bakdelen med fem ekstra nattvakter er at det er vanskelig for jobben å få andre til å ta disse nattvaktene, slik at det er større sjanser for at jeg får nei til å ta ut feriedager som må erstattes på natta.
Så det kan hende at akkurat den kabalen blir litt mer vanskelig å få til å gå opp… Den tid, den sorg!
I tiden framover kommer jeg altså til å skrive litt om fjorårets båtsesong oppturer og nedturer, beste opplevelser, mine favorittbilder og litt om besøkstallene på bloggen. Vi er jo allerede halvveis inn i denne uka, så jeg tenker at første innlegg kommer på mandag!
Håper alle mine lesere har hatt en fin jul og en god nyttårsfeiring og ser fram til et herlig båtår i 2025! Det gjør i alle fall jeg!
Takk for at dere er her!
Kommentarer