I Sverige er alt billigere, ikke sant? Det er vel det vi nordmenn vel nærmest er født og oppvokst til å tenke. Men i mine forberedelser til Sverigetur med båten har jeg funnet ut at den tesen ikke er riktig på alt. Nå er jeg ingen kløpper i svenskehandel, så så mye erfaring og kunnskap om priser og prisforskjeller mellom Norge og Sverige har jeg ikke. Men det kom likevel som en overraskelse når jeg oppdaget at båtdiesel er mye dyrere i Sverige enn i Norge.
Vi er jo vant til å klage på det meste her i landet, ikke minst dyre bensinpriser. Selv har jeg akket meg flere ganger her i bloggen over at koselige Lindøya, som jeg har besøkt flere ganger, nå er indre Oslofjords dyreste på diesel til båten. Jeg har sluttet å tanke der, men har stukket innom i ny og ne for å kjøpe en pølse eller en is, men som dieselpåfyller har Lindøya utspilt sin rolle allerede, hos en såpass fersk båteier som meg.
Men lite visste jeg da at svenskene har det verre! Dieselprisene i den svenske skjærgården er langt verre enn på Lindøya, som faktisk er billigere enn de billigste svenske marinaene!
Det hadde jeg ikke trodd! Men så er jo ikke Sverige noen oljenasjon heller da, som vi liker å minne dem på med jevne mellomrom… 😀
Men på båtforumer og Facebook-grupper ser jeg at prisene på steder som Havstensund, Fjällbäcka, Hunnebostrand og Grebbestad alle ligger på mellom 16 og 17 kroner, svenske altså. Det blir omtrent mellom 14,50 og 15.50 norske kroner.
Når jeg betaler 10,50 per liter for diesel på Oksenøya sier det seg selv at det er penger å spare på å tanke i Norge!
Nå er problemet at jeg har en liten tank i Bergtatt, på bare 30 liter. Hvis man regner med at jeg kjører maks 10 timer per dag når vi drar på ferien (tror neppe det blir så mye) så skal tanken holde i litt over to dager, men den lille reservekanna på 5 liter duger ikke mer enn noen få ekstra timer. Har beregnet å være borte i rundt én uke, så behov for påfyll vil det jo bli, selv om motoren er ganske så drøy på bruken av diesel.
Jeg lurer derfor på om jeg skal kjøpe meg en ekstra, løs drivstofftank/kanne som rommer noe mer, og fylle også denne på Oksenøya før jeg setter kursen mot svenske farvann…
Til neste år blir det antakelig større tank om bord, så mye som jeg bruker båten har jeg absolutt behov for det, og større tank står høyt oppe på prioriteringslista.