Søndag ble det nesten landhugg på svensk jord, men bare nesten! Båten kom i alle fall over i svensk farvann, så nå kan jeg endelig si at jeg faktisk har vært i Sverige med båten i år! Men selve svensketuren må nok vente litt på seg.
Riktignok tror jeg at jeg var over på svenskesiden av Iddefjorden også forrige mandag da jeg kjørte inn på siste etappe til Bakke, men helt sikker er jeg ikke. Grensen mellom Norge og Sverige går jo omtrent midt i fjorden. Søndag er jeg imidlertid helt sikker på at jeg krysset grensen!
Allerede før helgen kom hadde jeg bestemt meg for at det skulle bli en båttur på søndagen. Jeg var opptatt med andre gjøremål både fredag og lørdag og returnerte til Bakke sent lørdag kveld. Planen var å dra avgårde med båten etter frokost søndag, kjøre inn til Halden og være der et par timer før jeg dro tilbake til Bakke.
Men de av dere som har lest noen av mine blogginnlegg fra før har vel fått med seg at jeg er glad i å sove lenge om morgenen, og denne søndagen var intet unntak… Jeg våknet to minutter før frokostserveringen var over og ble liggende i senga og titte ut av vinduet. Jeg kunne konstatere blikkstille vann og litt sol. Men siden jeg var for sent ute til frokosten endte det med at jeg la meg igjen og vips så var to timer ekstra fløyet…
Jeg sto derfor ikke opp før i 12-tiden, og ettersom det ikke ble noen frokost på meg så bestemte jeg meg for å spise middagen først før jeg dro. På søndager xerveres middagen klokken 13 og bestod denne dagen av fårikål. Etter middagen var det sårstell på venstrefoten på sårstua og der fikk jeg også med meg nøkkelen til en av de to firehjuls scooterne som Bakke disponerer.
Jeg skal nemlig belaste venstrefoten forsiktig og valgte derfor å ta scooteren ned til brygga istedenfor å gå. Jeg kom meg vel ikke ut fra rommet og avgårde før litt før klokka 15. Posen jeg hadde med meg inneholdt blant annet to esker med svenske skipperpiper – passer jo best om bord i båten – samt noen maritime servietter jeg hadde fått av en god venninne fra mitt forrige Bakkeopphold!
Nede ved brygga kunne jeg konstatere at Bergtatt lå fint fortøyd i båsen, og klatringen om bord begynte. Først la jeg posen samt en krykke opp på baugen. Krøkte meg opp og løsnet begge baugfortøyningene før jeg begynte å balansere foprsiktig langs dollbordet. Krykka og posen ble lagt oppå kabintaket slik at etter at jeg hadde kommet meg om bord kunne jeg ta dem inn i båten via cockpiten etter at jeg hadde løsnet kalesjen foran.
Planen var altså opprinnelig å dra ut fjorden og inn til Halden, men ettersom jeg kom meg av gårde litt sent, så fant jeg ut at jeg bare skulle sose rundt litt i selve Iddefjorden. Turen gikk derfor forbi Ole-i-Doles hus ved vannkanten og rett over fjorden til Krokstrand i Sverige.
Der kjørte jeg litt forsiktig med sakte fart langs strandkanten og så et skilt som jeg dessverre var for langt fra til å kunne tyde, men det lå noen flytebrygger der, så enten betød det fortøyning forbudt eller det stod at det var en gjestebrygge. Jeg fortsatte litt lenger innover fjorden og kjørte forbi en litt større brygge med flere større båter liggende. Jeg ville jo utover fjorden og ikke innover (Bakke ligger tross alt nesten helt innerst i fjorden, så det er ikke så veldig mye mer å se), så jeg snudde og satte kursen utover, fortsatt på svenskesiden. Da så jeg en annen båt legge til der jeg nylig hadde kjørt forbi.
Jeg vred derfor litt på rattet og styrte inn mot brygga der den andre båten hadde lagt til. Tanken var å spørre de nyankomne om det var lov å legge til der. Da jeg nærmet meg brygga kjørte jeg såpass langt inn at jeg nå kunne lese skriften på skiltet, og der stod det faktisk at brygga var gjestebrygge for kunder til Stenhoggarn pub og kafe. Det kunne det nyss ankomne båtfolket, som var norske, bekrefte. Jeg glemte selvsagt å spørre om kafeen var åpen nå på høsten, men jeg regner vel med at den kun er åpen på sommeren. Jeg sjekket nettsidene deres litt senere, og der står det svært lite, bortsett fra at de er «öppet på helger». Det er vel bare én måte å finne det ut på – å ankomme der en lørdag formiddag og sjekke! 🙂
Vel, etter å ha fått konstatert at det er mulig å legge til i Krokstrand, så fortsatte jeg utover Iddefjorden. Det jeg bet meg merke i er at bortsett fra Krokstrand så er det svært lite og svært spredt bebyggelse langs sjøen på den svenske siden av fjorden. På den norske siden er det langt flere hus. Det skyldes nok det faktum at det på svensk side stort sett er ganske tilgrodd og bratt ned mot sjøen, mens det er, stort sett, motsatt på den norske siden.
Jeg valgte å kjøre inn den lille fjordarmen ved Ystehede på den norske siden av fjorden. Ja, det er i Norge selv om navnet Ystehede vel gir meg mer svenske assosiasjoner enn norske. Men slik er det vel her i grensetraktene. Ystehede har hatt bosetning siden bronsealderen ifølge den lokale velforeningen, og innerst i Ystehedekilen ligger det også en populær campingplass, Langholmen. Jeg kjørte ikke helt inn til campingen, ville kanskje gjort det for å sjekke om det var mulig å gå i land hvis jeg hade vært bedre til beins, men ikke denne gangen altså.
Det var jo høstvær denne søndag ettermiddagen, og jeg begynte å bli litt småfrysen, så jeg rullet opp igjen kalesjen ved førerplassen og satte på dieselvarmeren. Da fikk jeg meg et liten overraskelse, den virket nemlig ikke! Prøvde flere ganger, men det kom ikke noe varm luft. Den grønne pilen på bryteren blinket i tillegg, det har jeg aldri sett før. Så da slo jeg av apparatet og bestemte meg for å finne manualen og sjekke dette nærmere etter at jeg var kommet tilbake til brygga ved Bakke. Jeg frøs ikke, for jeg hadde både genser og jakke om bord, og genseren varmet godt så lenge kalesjen var på, så jeg fortsatte tilbake til Bakke – nå langs den norske siden av fjorden.
I det jeg kjørte ut av Ystehedekilen og rundet fyret ved Fløberg, så ble jeg oppmerksom på noen bøyer som duppet i vannkanten. Det må faktisk ha vært hummerteiner, for de lå ikke på steder hvor man kunne forvente bøyer for fortøyninger av båter kunne ligge, og de var uansett mye mindre. Jeg skrev jo tidligere i turrapporten min på vei til Bakke at jeg lurte på om det ikke var gode forhold for fangst av hummer her i Iddefjorden ettersom jeg ikke hadde sett noen antydning til hummerteiner her, men her tok jeg altså feil, for de jeg så må da ha vært akkurat det? De lå i forskriftsmessig avstand fra land, alle tre, så jeg kan ikke se at de kunne være noe annet enn teiner.
Fant litt for sent ut at det faktisk var en liten øy som jeg kunne ha kjørt på innsiden av litt etter at jeg hadde passert fyret og teinene, nemlig Skotteneholmen, men det kan jeg jo prøve en annen gang! Jeg satte kursen mot steinbruddet/sandtaket som ligger ikke så langt fra Bakke brygge, tror det heter Liholt der? Uansett, traff faktisk på en gammel kjenning idet jeg passerte kaia. Det lå nemlig et lasteskip der som antagelig hentet sand eller stein, og jeg la straks merke til navnet på skuta – Suzanna – det skipet har jeg nemlig passert og møtt opptil flere ganger på mine båtturer, helt siden jeg fikk båten for to år siden!
En rask sjekk på Marine Traffic viste også, ganske riktig, at det skulle til Oslo etter at det var ferdig lastet her i Iddefjorden. Jeg tror skipet må ha en tilnærmet fast rute herfra og til Oslo og retur, for jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har truffet på det, liggende til kai ved Sjursøya eller på vei ut derfra. Har også truffet på det midt utpå Oslofjorden og ved Håøya samt i Drøbakssundet like ved Filtvedt, hvis jeg husker riktig i farten.
Etter gjensynet med Suzanna kjørte jeg ganske langt inntil land forbi Bakke brygge der jeg jo flere ganger har vært på scooterturer, samt med kano på en av utfluktene fra Bakke i sommer, videre til Frantzebakken og deretter rundet jeg neset inn til brygga ved campingen.
Jeg har egentlig tenkt å flytte båten til en annen bås, ettersom jeg har sett at det er to ledige båser som er utstyrt med bryggefendere på innsiden av utriggerne. Der jeg ligger nå er det ikke noen slike. Men jeg orket ikke å gjøre det akkurat denne ettermiddagen ettersom det betød at jeg først måtte kjøre inn i båsen jeg ligger i nå for å løsne baiugfortøyningene som jeg har festet i land, for deretter å skifte bås. Tar heller med meg baugfortøyningene på neste tur og fortøyer i ny bås neste gang. Jeg har uansett fendret båten godt, og den ligger bra, så noen umiddelbar hast er det ikke. Men jeg vil gjerne gjøre det neste gang for å være på den helt sikre siden.
Etter å ha kommet meg inn i båsen prøvde jeg å finne manualen til Webastoen – dieselvarmeren som ikke virket – men fant den ikke der jeg trodde den lå. Det er mulig at permen med bruksanvisninger ligger hjemme på Nesodden. Jeg fant derfor ikke ut av hva som kunne være galt med varmeapparatet. Først da jeg slappet av på rommet mitt etter kveldsmaten sjekket jeg litt nærmere ut på nettet og fant en bruksanvisning der. Da viste det seg at hvis det er noe galt med varmeren så vil den grønne pila blinke hurtig i noen sekunder før den tar en pause og deretter blinker et visst antall ganger. Antall blink korresponderer med et feilmeldingsskjema. Så hvis den blinker tre ganger betyr det noe spesifikt, hvis det blinker fem eller ni ganger noe annet osv.
Så neste gang jeg skal ned i båten skal jeg sjekke antall ganger det blinker for å finne ut hva som er feil. Jeg leste også at varmeren har noen slitedeler som bør byttes ut etter ti år, og min varmer er jo 11 år gammel, så da er jeg redd for at det er det som må til nå! Håper ikke disse delene koster all verden, for jeg vil jo gjerne ha en varm båt om vinteren!
Selv om jeg ikke kom meg til Halden denne gangen, så synes jeg det ble en fin tur likevel, var på sjøen i litt over to timer, og det kan man jo ikke klage over! Har også begynt å regne litt på avstander og fart og slikt, og planlegger nå å ta meg en helgetur i løpet av Bakke-oppholdet. Det vil ta rundt fem og en halv time (ikke inkludert eventuell motstrøm) å komme meg til Strömstad eller Koster fra Bakke. Perfekt for å dra avgårde en fredag ettermiddag, overnatte i Strömstad, shoppe litt på lørdagen for deretter å dra over til Koster (under to timer) og overnatte der til søndag før retur til Bakke.
Synes det høres ut som en god plan en helg jeg ikke tar permisjon herfra! Men må jo sjekke været nøye den helgen, ikke minst i forhold til vind. Det er jo litt mer ustabilt vær om høsten!