Søndag stakk jeg en ny tur ned i båthavna. Lørdag fikk jeg nemlig epost om at bryggeanlegget var åpnet igjen for ferdsel. Stort sett i alle fall, men ikke den brygga som båten min ligger fortøyd til. Jeg bestemte meg likevel for å ta en titt. Havnesjefen opplyste at det var mulig å komme seg over til brygga der båten min ligger, men at jeg måtte være veldig forsiktig.
Da jeg kom ned til havna, låste meg inn porten og kikket på brygga, så jeg imidlertid med en gang at dette ville bli for vanskelig for meg. Det ville vært vanskelig nok, men overkommelig for en med to ekte bein, men for meg med protese og i tillegg litt dårlig balanse fordi jeg også mangler litt på den foten som er igjen, så var dette rett og slett en umulig oppgave for meg!
Og det er jo typisk min flaks at båten min måtte flyttes etter skadene uværet gjorde, for egentlig lå den jo der seilbåten nærmest i venstre bildekant nå ligger. Jeg vet ikke helt hvorfor byttet ble foretatt, men utriggeren på babord side av båten min hadde jo fått en skikkelig knekk etter uværet.
Brygga blir ikke klar før i løpet av uka, og det vil ta enda lenger tid å få strømmen tilbake. Han tilbød seg imidlertid å flytte båten til en mer tilgjengelig plass, og det takket jeg ja til. bare håper at han får tid til å gjøre det mens det ennå er plussgrader! Normalt ville jo jeg vært utpå sjøen i et slikt flott vær som dette, og det er jo meldt at kulden kommer tilbake i februar, og det kan også bety at isen dukker opp igjen, og dermed vil jeg igjen bli forhindret i å komme meg ut på tur…
Jeg krysser fingra for at han flytter båten i løpet av et par dager, da kan jeg kanskje få meg et par turer til uka! Med det forbehold om at alt fungerer om bord…
Jeg har jo ennå ikke fått testet om motoren og kjølevannet fungerer etter at jeg plasserte varme også akter ved eksosutløpet. Det fungerte jo ikke sist jeg prøvde. Nå er det jo varmegrader hele døgnet, og enten 0 eller bare -1 grad de nærmeste dagene, så at det ikke er strøm tilgjengelig akkurat i denne perioden er ingen katastrofe. Men hvis strømmen ikke kommer tilbake før den nye kuldeperioden kommer, så må det en vinterkonservering av motoren til.
Det har jeg ikke gjort før, så det blir jo spennende å se om jeg får til… Mulig at jeg ber om hjelp av noen som har gjort dette før. Kvier meg for å spørre havnesjefen om det – han har jaggu meg gjort nok for meg det siste året og har masse å bale med nå om dagen også – så jeg får enten klare dette selv eller spørre noen andre.