Men båtsesongen er altså ikke over! Tirsdag ble det tre og en halv time på sjøen, noe lengre enn jeg hadde planlagt på grunn av noe som jeg ikke hadde forutsett. Bortsett fra det var turen helt problemfri på alle måter! Kryss i taket!
Jeg har jo avspaseringsuke og har håpet at jeg ville få anledning til å ta en båttur eller to. Får jeg til det er jeg fornøyd, om ikke helt mett på tur ennå, men da kan jeg si til meg selv at det er på tide å gjøre båten vinterklar på alle måter. Siden den ligger i boblehavn vil jeg jo uansett få anledning til å ta en tur med den likevel, hvis lysten tar overhånd…
Hadde på forhånd sjekket Yr, selv om jeg nå har lært meg å ikke stole 100 prosent på dem, og visste at det var gode sjanser til å få bra båtvær tirsdag. Sto tidlig opp fordi jeg måtte vekke sønnen og få ham på skolen, og gikk og la meg igjen etterpå. Det er tross alt friuke, og da synes jeg at jeg fortjener å sove litt ekstra…
Litt før klokken 12 våknet jeg og stod opp igjen, sjekket været og nikket fornøyd. Tre plussgrader og blå himmel. Både Yr og et par andre nettsteder/apper meldte om lite vind også. Satte på kaffe og smurte noen brødblingser og pakket sekken med ekstra genser for sikkerhets skyld.
På veien ned til båthavna merket jeg at kuldegradene er her igjen, noe rim på asfalten og litt glatt noen steder. Når jeg låste meg inn på flytebrygga la jeg også merke til at det var glatt her og der, så jeg gikk litt forsiktig. Litt pinlig å falle i sjøen fra brygga…
Allerede da jeg låste meg inn bryggeporten hørte jeg at det var andre som ville utnytte dagen. Hørte en snekkemotor starte opp, og da jeg kom litt utover så jeg at det var snekka til en som heter Steinar, som jeg hilste på og fikk en båtprat med da jeg kom til brygga etter å ha brukt båten til og fra nattevakt på jobben i oktober. Han hadde tydeligvis tenkt seg ut på sjøen også – så jeg er ikke alene! Han så at jeg kom og vinket til meg, og jeg vinket tilbake. Han kjørte ut idet jeg steg om bord i båten min.
Godeste Bergtatt lå pent på plassen sin som vanlig, og virket glad for å se meg. Båten er vel blitt litt bortskjemt med alle de turene jeg har tatt… ;-D
Gikk greit å komme ombord, fjernet kabelen til strømmen på land, tok vekk varmekolben i motorrommet, åpnet sjøvannskrana, satte på strømmen og startet motoren. Den startet på første forsøk! Deretter var det å løsne litt på fortøyningene bak, men ikke helt, hoppe på brygga igjen og gå forut for å løsne fortøyningene der helt og deretter tilbake om bord i båten og løsne fortøyningene helt akterut.
Denne gangen droppet jeg å skyve båten ut, men bakket forsiktig ut med motorkraft, og endelig klarte jeg å komme prikkfritt ut av båsen! Ikke låste roret seg heller… Følte på meg at dette kom til å bli en god dag!
Da jeg dro ned til båten hadde jeg ikke helt klart for meg hvor jeg skulle dra, men da jeg kjørte ut av båthavna og nøt det fine været og det flotte «føret» så bestemte jeg meg for å prøve å ta den turen som jeg måtte bryte av for noen uker siden på grunn av været, nemlig å dra over til Bærum-siden og kjøre langsetter land der forbi Fornebu og kanskje avslutte med å kjøre over fjorden til Ildjernet på Nesoddensiden eller noe slikt.
Ettersom jeg bare hadde såvidt kvart tank satte jeg derfor kursen mot Lindøya for å tanke litt. Siden det jo er i begynnelsen av desember nå, så kan det vel hende at det ikke blir veldig mye med båtturer framover, så jeg regnet med at en halv tank ville holde til noen turer, ingen vits å fylle helt opp.
Dermed passerte jeg nok et av mine favorittsund, nemlig det mellom Lindøya og Heggholmen. Kom en litt større båt ut derfra mens jeg ennå var på god avstand, og den kjørte ut til enden av Nakkholmen før den la seg til rette og trolig fisket. Da jeg kom inn i sundet så jeg hele tre båter i farta! Ble nesten litt stresset, dette var jo omtrent rushtid sammenlignet med det jeg har vært vitne til hittil i høst!
Først kom en slags servicebåt kjørende fra Gressholmen og passerte foran meg. Den kjørte inn til Lindøya og la seg der. Så kom en seilbåt fra Oslo (med motor) og fortsatt i retning Malmøya, før en annen båt, en slags slepebåt kom fra Malmøya med en flytebrygge på slep ved siden av seg. Og alle disse kom samtidig!
Da jeg så at slepebåten bevegde seg mot Lindøya omtrent der jeg skulle legge til, saknet jeg farten og ventet litt. Da den så ut til å ha kommet på plass, gasset jeg litt på og kjørte ved siden av den og inn til kaia der drivstoffpumpene ligger. Og jaggu klarte jeg ikke – uten båtshake – å legge til perfekt på første forsøk! 😀
Men hvor lenge var Adam i paradis?
Ikke lenge…
En av de som var om bord i slepebåten og som holdt på å feste flytebrygga før slepebåten forsvant, kom gående mot meg. En blid sørlending. Han lurte på om jeg hadde tenkt å tanke, og det kunne jeg jo svare bekreftende på. Så spurte han om jeg hadde kontanter, noe som forvirret meg inntil jeg kastet et blikk på pumpene og så plakatene med «Ute av drift»…
Det viste seg at han var en av dem som drev servicesenteret på Lindøya og han kunne fortelle at Statoil nå legger ned alle sine marine stasjoner. De skal ikke drive dem lengre, men kun levere drivstoff. De som driver på Lindøya skal derfor overta dette selv. Derfor var pumpene stengt og kortautomaten borte. Ny skulle egentlig allerede være på plass, men var forsinket. Han kunne likevel skaffe meg diesel hvis jeg hadde kontanter. Det hadde jeg forsåvidt, men kun 16 kroner, noe som ikke vil rekke langt…
Mens vi snakket «ploppet» det flere ganger i sjøen bak oss, og han kunne fortelle at sundet her var full av fisk for tiden. En kamerat hadde tatt stanga si fram og stått på kaikanten for noen dager siden. Han kastet 18 ganger og fikk 18 fine sei! Tydelig at seien har en rute som passerer gjennom sundet mellom Hovedøya og Lindøya! Et lite tips til dere som fisker? Jeg var jo fristet, har to harper om bord, men ikke noe å sløye og ha fisken i, så jeg lot den tanken fare.
Tanken ja, den var det jo lite i. Passet meg dårlig. Vi diskuterte litt og han mente at Kavringen var nærmeste sted jeg kunne tanke, fordi han mente at pumpa i Frognerkilen kun var for medlemmene i KNA. Jeg hadde derfor valget om å kutte ned på turplanene mine og bare kjøre tilbake til Oksval, eller dra til Kavringen og fylle.
Jeg valgte det siste! Tok for sikkerhets skyld og tømte reservekanna oppi tanken før avgang, vinket farvel og satte kursen videre inn i sundet, rundet Lindøya og passerte Nakkholmen og Galteskjær før jeg satte kursen mot Nesoddtangen og Kavringen. Været var jo fantastisk, jeg hadde ennå ikke satt på varmeapparatet, og den tykke genseren lå fremdeles i sekken. Hadde på meg en t-skjorte, en litt tynn genser og en halvåpen fleecejakke. Varmt nok det, selv om sola allerede var i ferd med å gå ned i horisonten. Ikke mange timer den er oppe om dagen nå, nei!
Sånn omtrent halveis mellom Nakholmen og Nesoddtangen så jeg at det kom en stor lastebåt/containerbåt kjørende fra Sjursøya på min babord side. Skjønte at jeg ikke ville ha en sjanse til å komme foran den før Nesoddtangen (jeg gjør tross alt bare rundt 4,5 knop i trivelig marsjfart!), så jeg la kursen litt om til styrbord og kjørte litt i retning Fornebulandet, før jeg fant ut at det var like greit å stoppe opp litt. Lastebåten passerte meg på grei fotoavstand og jeg satte igjen kursen mot Kavringen. Det passet bra til bølgene fra lasteskipet, da de traff meg midt på, noe som er det beste for Nidelven, som ruller veldig lett når den får selv små bølger fra siden.
Så nå at også Nesoddenferga nærmet seg bakfra, men jeg passerte Nesoddtangen i god avstand fra både den og hurtigbåten som kom fra Lysaker. Var litt usikker på om hurtigbåten fremdeles stoppet ved Flaskebekk og Sjøstrand brygge samt Ildjernet, så jeg prøvde å legge kursen mot Kavringen slik at jeg ikke lå i veien for den. Kunne spart meg det, for jeg så at den satte kursen rett tilbake mot Lysaker.
Nærmet meg etterhvert Kavringen uten noen viderverdigheter av noe slag, og la for andre gang denne dagen inn til ei brygge for å tanke. Også denne gangen gikk det perfekt på første forsøk! Og automaten på Kavringen fungerte! Men som dere kanskje tidligere har lest, så er jeg ikke så veldig fornøyd med å tanke på Kavringen fordi dieselen her koster 34 øre mer per liter enn den gjør på Lindøya… Men må man så må man… Dessuten har jeg ikke store tanken,så det blir ikke så veldig stor forskjell. Fylte 22,53 liter, det ble rundt 17 liter på hovedtanken og 5 liter til å fylle opp reservekanna. Det skulle bli omtrent 7 kroner og 66 øre mer enn hvis jeg hadde fylt på Lindøya… Hmmff…
På veien ut tok jeg og kjørte gjennom det pittelille trange sundet ved kaia til Ildjernet, og rundet med Ildjernet på styrbord side før jeg satte kursen hjemover. Været var fortsatt flott, men ved Flaskebekk ble jeg overrasket over noen ganske kraftige dønninger som plutselig kom fra babord side. Så ikke noen skip i nærheten, så de overrasket meg litt. Kikkerten holdt på å gå i dørken, men jeg reddet den rett før.
Nå satte jeg på varmeapparatet, da sola hadde gått ned og det begynte å mørkne, så det ble noe kjøligere. Men fortsatt ingen grunn til å ta på den ekstra genseren, og jeg stod fortsatt mens jeg kjørte, bare satt meg ned av og til.
Da jeg nærmet meg Nesoddtangen kom det en større lastebåt på babord side, mens jeg så at både hurtigbåten og den vanlige Nesoddenferga var på vei mot brygga. Bestemte meg derfor å legge litt bi og vente til de to fergene var på vei ut igjen, så jeg ikke kjørte i veien for dem. Stoppet båten og lot den duve litt mens jeg lå litt syd for Hesteløkkagrunnen. Tok meg litt kaffe og sjekket Facebook mens båten lå der og duppet og jeg nøt lyden av sjøen som plasket mot båten. Og selv om jeg lå ganske nær andre båter og land var det veldig stille. Fikk noen bølger fra lastebåten, men de var ikke noe store.
Etter fem minutter så jeg at fergene rørte på seg og jeg startet opp motoren og rundet Nesoddtangen brygge. Nå var det mørkt, så jeg fulgte sjøkartet på iPaden og tok en liten bue rundt det skjæret som er utenfor Tangelaget, og passerte det i god avstand til styrbord, istedenfor å kjøre med skjæret til babord lengre inne mot land, slik jeg vanligvis gjør. Ligger endel bøyer der også, så det var sikrest å passere det på utsiden.
La meg pent til i båsen, perfekt denne gangen også, klokken 16.50 og kunne dermed konstatere at jeg hadde vært temmelig nøyaktig tre timer og tredve minutter ute på sjøen! En perfekt tur og perfekt dag, bortsett fra at jeg nok en gang ikke hadde fått tatt den turen jeg egentlig hadde planlagt!
Det kan hende jeg tar den turen allerede onsdag, ettersom værmeldingen da også er ganske bra, mens det torsdag og fredag ser litt dårligere ut. Riktignok er temperaturen onsdag meldt til å være tre minusgrader istedenfor tre pluss, men med ekstra genser, varmeapparat og kaffe på termos er det ikke noe problem! Og kanskje jeg skal prøve å fiske litt?
Forøvrig har jeg fått vite i ettertid på båtforumet på baatplassen.no at det er to pumper i Frognerkilen, én som er forbeholdt medlemmene i båtforeningen til KNA, og en som ligger på Kongen, har kortautomat og er åpen for alle, året rundt. Har jo ikke vært i den retningen ennå….
Flere bilder fra turen kan tittes på her!