Når jeg kjøpte båten i 2013 fikk jeg den billig av flere årsaker. For det første kjøpte jeg båten i oktober da eieren var interessert i bli kvitt den før alt styret med vinteropplag satte i gang, og for det andre var den spartansk utstyrt og omtrent original siden 1974. Og den hadde en gammel motor.
Motoren var riktignok noe yngre enn selve båten, men bare ti år yngre, og i tillegg saltvannskjølt, noe som gjør den mer utsatt for rust enn andre motorer.
Samtidig er saltvannskjølte motorer relativt enkle og ukompliserte å ha – såvidt jeg har skjønt – noe som jo passer en nybegynner som meg helt utmerket.
Og selv om jeg vet null om motorer så har jeg etterhvert lært meg alle de grunnleggende tingene, som bytte av dieselfilter, oljefilter, luftfilter, bytte av olje, av impellere og av sinkanoder. samt bytte av drivreim.
Noe har vært fryktelig enkelt, noe mer komplisert. Det siste hovedsaklig på grunn av at det er så trangt i motorrommet at det er vanskelig å komme til.
Og motoren har – bank i bordet – gått jevnt og trutt alle de fem årene jeg har hatt den! Båtfolk med mer erfaring enn meg har flere ganger kommentert at den går utrolig jevnt og fint sammenlignet med lignende motorer.
De problemene som har oppstått har jeg klart å ordne raskt selv eller med hjelp av andre, og noen store problemer har jeg altså ikke hatt. Noen har vært helt åpenbare, som å stramme en drivreim eller bytte den. Men ingen store problemer eller ulyder altså.
Inntil nylig.
Jeg har lagt merke til at det kom litt olje fra motoren som endte nede i kjølen, men har ikke kunnet se hvor den kom fra. Men på en tur over Oslofjorden fra Bærumssiden nylig begynte plutselig motoren å fuske. Den gikk veldig ujevnt og hørtes nesten ut som om den skulle stoppe. Særlig da jeg slakket nesten helt ned på farten.
Akkurat der og da ville det vært ganske uheldig hvis motoren stoppet og jeg ikke fikk startet den igjen, siden jeg lå omtrent midt på fjorden i skipsleia, så jeg økte turtallet noe og fortsatte hjemover til Oksval i rundt 3 knop. Det gikk forsåvidt fint ettersom jeg ikke hørte flere ulyder ettersom jeg ikke presset motoren opp i fem knop.
Etter å ha kommet inn i båthavna og tittet på motoren så jeg at det lå endel olje på toppen. Etter å ha spurt etter råd på båtforumet fikk jeg beskjed om å sjekke pakningen til lokket der jeg fyller oljen på. Og ganske riktig, den manglet!
Jeg har satt på en ny pakning og det kommer hverken olje eller nye ulyder fra motoren lenger. Jeg har kjørt flere turer og ikke oppdaget noe unormalt.
Dommedagsprofetene meldte seg også på forumet, de som kommer med de verste forslagene, som at det kan være problemer med kompresjonen i motoren eller problemer med ventilene, stemplene osv.
Jeg vet at slike råd er velmente, men av og til blir man litt oppgitt over alle variantene som kommer av svar!
Nå fikk imidlertid dette meg til å tenke meg om, jeg har tross alt en motor fra 1984, så den er ikke direkte ny, og jeg har jo ingen erfaring med motorer, eller vet særlig mye om dem. Så jeg har jo lurt på tidligere om jeg skulle få et verksted til å ta en sjekk på den.
Etter dette som hendte så sjekket jeg litt i nærområdet og fant ut at det er et båtverksted inne i Bestumkilen som tar service på Yanmarmotorer, La-Sa. Jeg sendte en epost til dem og spurte hva en liten kontroll av motoren, sjekk av ventiler og kanskje bytte av slanger ville komme på.
Jeg var ikke helt forberedt på svaret. Det viste seg nemlig at de ikke ville ha noe med motoren min å gjøre. Den er rett og slett for gammel for dem!
Dette er en motor som vi dessverre ikke kan ta inn pga alder. Det blir helt feil å bruke mekanikere til 1.500 kroner timen på en mer enn 40 år gammel saltvannskjølt motor.
Dette var altså responsen fra dem! De hadde riktignok misforstått noe og trodde at motoren var like gammel som båten, men da jeg presiserte alderen på motoren var de fortsatt like uinteressert.
Vel, om jeg noen gang skal kjøpe en helt ny motor, så blir det ikke fra dem!
Senere fikk jeg også vite fra en annen som har en Nidelvbåt, fra 1984 hvis jeg husker rett, men original Volvo Penta-motor, at han har opplevd samme svar fra andre verksteder.
Hva er egentlig dette for noe? Å ikke ville sjekke en motor bare fordi den er noen år gammel? Hva slags kundeservice er dette? I ettertid har jeg også blitt informert om at andre båteiere har opplevd lignende fra dette verkstedet, samt avdelingen de har i Son.
Andre båtfolk har hatt litt forskjellige synspunkter på dette. Selv om de fleste mener at svaret var ganske så arrogant, så er det noen som har forståelse for det og mener verkstedet er for redd for å gjøre feil eller at det skal oppstå andre feil på en slik motor hvis de først begynner å skru på den.
Verkstedet anbefalte meg å kontakte et mindre verksted eller en båtmekaniker som var villig til å skru på motoren, og jeg har fått et tilbud fra en mer motorkyndig båteier enn meg, han skal ta en titt.
Jeg har ikke spurt havnesjefen om han kan ta en titt ennå, det er vel ikke umulig at han ville gjort det, men så langt er jeg altså ikke kommet.
Det jeg kan konstatere er at motoren ikke har fusket siden jeg fikk tettet oljepåfyllingslokket. Det holder for meg foreløpig!
Jeg er jo klar over at den lever på lånt tid, men så lenge den fortsetter å brumme fornøyd, så skal jeg ikke klage. Jeg dro jo tur/retur til Farsund i sommer uten motorproblemer av noe alvorlig slag (bare en løs vannpumpereim), så jeg tror den holder litt til.
Jeg er med årene blitt ganske så var på lydene fra den også. jeg hører etter fra start og underveis. Hører jeg plutselig en ukjent lyd spisser jeg ører. Det er nok at termosen står og skrangler litt mot treverket til at jeg reagerer! 🙂
Når den til slutt ryker har jeg egentlig tre valg. Det rimeligste er rett og slett å kjøpe en ny båt av samme type med en nyere motor. Det er faktisk det rimeligste alternativet!
Å sette inn en splitter ny motor er det dyreste alternativet og vil komme på et seksifret beløp hvis jeg skal la et verksted gjøre jobben.
Det mest sannsynlige er å sette inn en «ny» bruktmotor nyere enn den jeg har, men selv om jeg skulle få en rimelig motor vil det fortsatte koste omtrent like mye med arbeidet inkludert, og antakelig også komme på mer enn det jeg ga for båten.
Jaja, den tid, den sorg!