Jeg vil gjerne understreke at jeg, til tross for et par frustrerte virusinnlegg i det siste, ikke har noe problem med å følge de beskjedene som vi får fra helsemyndighetene. Landet er i en helt ekstraordinær situasjon og om det er en tid man ikke skal opponere mot myndigheter og råd fra helseeksperter, men være solidarisk, så er det nå. Så båten blir liggende i båthavna.
Jeg står likevel på at jeg ikke forstår logikken i noen av rådene som jeg har fått fra Folkehelseinstituttet (FHI) og Helsedirektoratet. Jeg er i karantene ut uka og forholder meg til det, men jeg mener fremdeles at jeg både er mindre utsatt for smittefare – og eventuelt er en mindre smittefare selv – om jeg hadde ligget med båten i en uthavn med andre mennesker kilometervis unna.
Jeg ser ikke logikken i at jeg – også mens jeg er i karantene – oppfordres til å ta en tur ut for å få frisk luft, gjerne en gåtur i skogen, men at jeg må holde 1 meters avstand til andre turgåere hvis jeg skulle treffe på dem, samtidig som jeg får nei til å ta en tur på fjorden langt fra noen andre mennesker. Og FHI har til og med gått ut og sagt at folk i karantene KAN gå på butikk og apotek – men holde avstand til andre.
Jeg kan nærmest garantere at det ikke finnes en eneste turgåer på for eksempel Husebergøya eller nordre del av Håøya på denne tiden av året! Litt usikker på Håøya, men kan ikke tenke meg det… I båthavna er det svært få mennesker på denne tiden, og båten ligger i bås i god avstand til neste båt, og på sjøen altså, ingen eller svært få…
Men selv om jeg ikke forstår logikken, så er det mye uforståelig og ganske surrealistisk med det meste som skjer i verden og i Norge akkurat nå, så jeg følger beskjedene jeg får, selv om jeg er uenig i noen av dem! 🙂
Det er vel slik å forstå at det å ta en båttur er å regne som «fritidsreiser» og hvis jeg da tøffer ut på Oslofjorden kan det fort blir dyrt for meg hvis politibåten dukker opp! Folk på hytter trues jo med både Heimevernet og Sivilforsvaret, og båten min er jo i praksis hytta mi…
Bryter man hjemmekarantenen blir nemlig blir normalstraffen 20.000 kroner i bot eller subsidiært fengsel i 15 dager! Folk som bryter forbudet mot å være på fritidseiendom i en annen kommune enn hjemkommunen, risikerer normalt 15.000 kroner i bot, subsidiært ti dager i fengsel.
Så da blir jeg hjemme, for sikkerhets skyld – det er jo derfor jeg tross alt er i karantene! Etter karantenen er ferdig får jeg vurdere situasjonen, men jeg er vel ikke helt sikker på om at det er noen god idé å komme med sine egne tolkninger av regelverket i en tid som denne.
Jeg forstår jo at regelverket må være veldig strengt – jeg er sikkert ikke den eneste som tenker «det er sikkert ikke så farlig om jeg gjør det eller det» – men hvis mange tenker slik og mange bestemmer seg for å gjøre det som de selv synes er best – som jeg ærlig innrømmer at jeg var inne på tanken å gjøre – så kan det få alvorlige konsekvenser. Plutselig blir det mange båter i uthavnene og gjestehavnene likevel…
Redningsselskapet (RS) gikk i går ut med oppfordringen om å la båten ligge en stund framover, og etter å ha tenkt meg litt om, så kommer jeg til å følge det rådet. Det er det mest fornuftige og det sikreste – og rent prinsipielt også det mest solidariske og riktigste.
Også RS er rammet av koronaviruset, det er færre frivillige å ta av, og de må prioritere knallhardt. Så selv om risikoen for at noe skjer med meg hvis jeg «bare skal ta en liten tur» med båten rett over fjorden, så er risikoen der, uansett hvor liten den er i prosent eller promille. Og jeg er jo i tillegg i en risikogruppe.
Så fortøyningene får ligge urørt i tiden framover.
Når karantenen min er over til mandag er det imidlertid ikke umulig at jeg tar med meg litt proviant og en bærbar PC og oppholder meg litt i båten der den ligger i båthavna. Det begynner jo å nærme seg april og det er faktisk en del ting jeg kan gjøre om bord i båten for å forberede den til hovedsesongen (selv om sesongen nok blir en del annerledes):
Vinduslekkasje som skal tettes, irr på batteripolene til ankervinsjen som skal fjernes, samt sjekk av releet. Noen glassfiberreparasjoner innvendig i båten skal tas. Bytte av 12-volts-tilkopling på dashbordet, oppdatering av kartbrikken, montering av landstrøm, montering av inverter, og ikke minst en grundig vask av hele båten innvendig. Koble VHFen til kartplotteren for å få GPS-infoen inn. Montere USB-ladeuttak både i forkabin, ved førerplass og i akterlugaren. Sjekke hvorfor timetelleren ikke fungerer lenger. Sjekke kablene til hornet for å se om jeg kan få liv i det. Strengt tatt burde jeg pusse og olje treverket også. Og jeg bør sjekke nivået på gassbeholderen, mulig jeg må kjøpe ny/fylle opp den. Jeg er jo ikke vant med å bruke gass, så jeg vet egentlig ikke hvor lenge den varer. Men den var vel omtrent halvfull da jeg overtok båten?
Landstrømsopplegg og inverter kjøpte jeg jo allerede i mai i fjor, men det er ennå ikke montert! Det eneste som faktisk er gjort av vedlikehold og oppgraderinger er bytte av gass-slanger – og det var det båtkollega Erik som gjorde for meg!
Nytt kantsydd teppe om bord samt nytt kalesjetak til førerplassen står også på lista. De to sistnevnte må jo settes bort/bestilles, så det må vel vente litt. Kalesjen bør uansett vaskes og impregneres. Og det er vel enda noen flere småting som bør/skal/må gjøres sånn etter hvert. Som det alltid er i en båt!
Alt dette kan jeg jo fint gjøre i båten mens jeg først er om bord. Kanskje jeg nå rett og slett får tid til å gjøre slikt? En av årsakene til at gamlebåten ble stadig mer slitt var at jeg jo dro ut på båttur hele tiden istedenfor å sette av noen dager innimellom til å ta vedlikehold og forefallende arbeide. 😀 Med den fine båten jeg har nå så må jeg ta meg sammen og sørge for at den ikke forfaller!
Nå snakker jeg også om å bli i båten over flere dager, ikke dra fram og tilbake hver dag! Tar jeg med meg Chromecasten har jeg jo både mobilt nettverk og TV om bord og kan slappe av når jeg trenger det. Og som jeg tidligere har vært inne på i flere innlegg: Jeg sover godt om bord – sovekomforten er som natt og dag sammenlignet med madrassene i snekka fra 1974…
Mulig det blir vask og polering av båten over dollbordet også? Noe usikker på om jeg får tatt opp båten og vasket, polert under dollbordet og vannlinja pluss lagt på nytt bunnstoff før eller i påsken. Tviler.
Og selvsagt skal motoren ha vårstellet. Men den biten kommer jeg nok til å sette bort denne gangen, hvis det blir mulig.
Som jeg skrev i forumet på baatplassen.no: Tror jeg trygt kan konstatere at båtsesongen 2020 ser ut til å bli noe amputert for de fleste, ikke bare meg… 😀