Prosjekt “Pimp My Boat” – del 6

Nå i september er jeg noe usikker på hvor mye dugnadsarbeide det blir på båten. Flere av ildsjelene i prosjektet er ganske så opptatt framover, så det blir spennende å se hvilken framgang det blir gjort i dugnaden de nærmeste ukene.

Siden forrige innlegg er det foretatt en voldsom innsats på det elektriske om bord. Dette ble jo påbegynt ganske tidlig, men er vel nå nesten kommet til sluttfasen. Så vidt jeg vet blir det siste gjort til helga som kommer, men siden jeg fremdeles sitter litt på sidelinja, så har jeg ikke full oversikt!

Egen sikringsboks i batterirommet

Men det som i alle fall har skjedd på det elektriske etter forrige innlegg, er at det er montert et sikringspanel også i batterirommet, det er montert inverter med egen bryter, ladingen til solcellepanelet er gjennomgått og fikset opp i, og det er montert et nytt relé til ankervinsjen, som nå fungerer som bare det! I tillegg er det også trukket helt nye ledninger til lanternene i masta, både ankringslanterna og topplanterna.

Til helgen skal kanskje en av “båtelektrikerne” ta det som gjenstår, som blant annet inkluderer å montere en batterimonitor og en siste opprydding i panelet foran. Da tror jeg det meste er gjort.

Inverter på plass!

Når det gjelder båtpussen er hele babord side pusset og gnikket på så båten er blankere enn den noensinne har vært, og det er visst begynt på styrbord side.

De grå og slitte sidepanelene er pusset og oljet og lakkert med fem strøk og ser helt fantastiske ut! Også overbygget er vasket, men jeg er usikker på om det er pusset og polert. 

Vannlinja er flyttet litt opp og under vannlinja er kjølen pusset og primet og bunnstoffingen skal etter planen straks begynne, forhåpentligvis i løpet av kommende helg. Mulig det blir gjort av meg.

Helgen som var forløp uten noen organisert dugnad (så vidt jeg vet), bortsett at en av de mest aktive hjelperne var innom båten søndag og monterte dieselvarmeren. Også lørdag ble det vel gjort litt pussing av dugnadsgeneraken selv.

Dieselvarmeren har vært i Ålesund og fått en skikkelig gjennomgang med blant annet nye viftemotorer. Nye slanger og isolasjon samt filter er også på plass. Den er på plass i motorrommet, men det gjenstår noe arbeid før den kan tas i bruk.

Den kan nok komme godt med når båten skal sjøsettes igjen og jeg kan ta den i bruk i overgangen mellom høst og vinter. Jeg har jo syntes at den var lite effektiv sammenlignet med Webastoen jeg hadde i snekka, og under gjennomgangen av båten fant man jo ut at det, i tillegg til at det var mye feil med selve varmeren, var en lekkasje i en av slangene også. Kommer antakelig til å legge merke til forskjellen i effektivitet nå i høst…

Nesten “ny” dieselvarmer tilbake i båten. Den har fått en grundig overhaling!

Det som gjenstår nå er å få skrapet og vasket ned skottene i forkabinen og lagt på isolasjon og nytt skrogtrekk, samt en del arbeide i motorrommet og med akslingen. Noe av det siste må nesten gjøres mens båten er i sjøen, hvis jeg har forstått det riktig. Olje- og filterskift skal også tas etter hvert.

Jeg er i skrivende stund også litt usikker på om alt er ferdig når det gjelder septiktanken og monteringen av ventiler og slanger der.

I tillegg til dette er det en rekke smådetaljer som ikke er tatt ennå, men både tid og dugnadsvilje og ikke minst kassamidlene er i ferd med å løpe ut, så det kan nok hende noe av dette må tas innimellom utover høsten og våren. Det er jo fullt mulig at dette er noe jeg kan pusle med også. 

Ledningene til lanternene i masta er byttet ut.
Teakbordene på sidene ser helt nye ut!

Selv skal jeg altså også begynne å få gjort noe i dugnaden. Jeg er absolutt på bedringens vei, og kan snart begynne å tenke å komme meg på jobb. Når det gjelder dugnadsarbeidet skal jeg få fraktet bordet i forkabinen hjem til meg og legge et nytt underlag på det, som jeg tidligere har skrevet om, som skal være i stil med det interiøret forkabinen vil få. Samme farge som jeg allerede har lagt på kjøkkenbenken i cockpiten. Jeg vurderer også om jeg skal la døra til kjøleskapet få samme farge hvis jeg har nok igjen.

I tillegg skal jeg kanskje få hjelp til å lage maler til dørken i forkabinen, slik at jeg hjemme kan skjære ut den EVA-teaken som skal på dørken der når kabinen er ferdig. Har en slik rull liggende hjemme nå.

På den måten føler jeg at jeg også kan bidra med litt på dette prosjektet, selv om det blir småtterier sammenlignet med det andre har gjort. Men så er da min innsikt i de områdene som er gjennomgått minimale, så jeg får gjøre det jeg mener jeg kan få gjort uten å gjøre mer skade enn nytte, og la andre som vet hva de driver med ta sitt!

Jeg har for eksempel tenkt at jeg kunne brukes til å bunnstoffe, for det har jeg jo gjort før uten å kludre det til, men siden jeg av praktiske grunner ikke får kommet meg til Fredrikstad før til helgen, så er jeg usikker på om noen kanskje rekker å komme meg i forkjøpet. Det er likevel ikke umulig at jeg kan delta på dugnaden til helga ettersom formen er bedre og jeg kanskje kan få “haik” med en båt ned til Fredrikstad. 

Det ville for eksempel være mulig for meg å bidra med å skrape og vaske ned skrogsidene i cockpiten og kanskje hjelpe til med å legge på isolasjon og skrogtrekk etter hvert? Under veiledning er det vel ikke umulig at jeg kan få til noe, tenker jeg. Det vil jo være en god følelse å kunne bidra med noe selv også til den voldsomme oppgraderingen av båten. Vi får se hvor langt man er kommet når helga kommer. Det kan hende noe av dette må vente til oktober.

De nye putene og madrassene til båten – som utføres av firma RS Andersen – er nok ikke ferdige før i midten av oktober, men det gjør ikke noe. Jeg håper jeg kan ta båten i bruk i løpet av den måneden, og kan alltids ta med meg en madrass hjemmefra hvis det blir aktuelt med overnatting om bord før alt er på plass.

Sinken er klar til å skrues på når bunnstoffingen er unnagjort.

 

Related Images: