Oppgradering på gang i Grimstad

I påsken oppdaget jeg helt tilfeldig at noe var på gang med gjestehavna i Grimstad. Store endringer. Akkurat nå er jeg derfor usikker på om jeg får lagt til der på Sørlands-toktet mitt. Men skal titte innom uansett.

Grimstad har alltid vært en av mine favorittsteder på Sørlandet etter at jeg første gang besøkte byen med snekka i 2018. Byen er et fast stopp, rett og slett. Og det har vært på grunn av byen, ikke gjestehavna.

For det er ikke til å legge skjul på at bryggeanlegget kanskje har vært litt slitent, selv om det ligger perfekt til som utgangspunkt for å oppdage Grimstad. Prisnivået har vært hyggelig, men fram til 2021 var det et helt håpløst system for å få betalt havneavgiften og få adgang til serviceanlegget. I 2021 kom det endelig app og automat.

Men da jeg tilfeldigvis kom inn på webkameraet til gjestehavna på langfredag, så fikk jeg en liten overraskelse, for hele den innerste brygga var nærmest ribbet til skinnet! Både restauranten og servicebygget var borte, og det var bare skjelettet til brygga som sto igjen!

Grimstad gjestehavn i april. Screengrab fra webkamera.

Som dere selv ser av bildet fra webkameraet over, så er det per i dag kun flytebrygga til venstre som kan benyttes av gjestende båter. Jeg vil regne med at det er mulig å legge til der hvis jeg stikker innom på toktet mitt, men offisielt åpner uansett gjestehavna i Grimstad alltid ganske sent, ikke før 1. juni.

Jeg har jo tidligere ligget der både før og etter hovedsesongen, og havna har aldri vært helt stengt, for å si det slik. Men det blir jo litt annerledes når hele hovedbryggeanlegget er borte. Ingen vits å legge seg til i båsene der nå…

Etter å ha søkt litt her og der har jeg funnet ut at den gamle dampskipsbrygga fra 1869 – som sist ble oppgradert på 50-tallet – var i så dårlig forfatning at kommunen ikke lenger kunne utsette rehabilteringen, noe som jeg ser har vært et tema i minst 10 år. Oppgraderingen kommer til å koste nærmere 14 millioner kroner, leser jeg i Agderposten.

De første beregningene anslo at 15–20 påler må skiftes helt ut og 70–80 må repareres ved å skjøtes, fortrinnsvis under vann. Nå pågår imidlertid ytterligere beregninger for å se om det anslaget må justeres, og hvor dypt pålene må dunkes ned i mudderet.

De kan dermed ikke garantere at de blir helt ferdig til gjestehavnsesongen starter, og det skyldes blant annet at brygga ikke skal rives og bygges opp på nytt, men at den gamle brygga skal restaureres. Det betyr blant annet å skifte ut gamle eikepåler med nye eikepåler, ikke noen moderne metallpåler!

– Det er en unik jobb i norsk sammenheng. Det finnes svært få slike store, offentlige brygger med eikepæler og du ser virkelig god gammel byggeteknikk, med bjørkenever på toppen av pælene i stedet for papp og franske skjøter som holder ting sammen. For oss er denne jobben “learning by doing” hele veien her, sier Tellef Løhaugen, daglig leder for underleverandøren Landskapsentreprenørene i Arendal, til Agderposten (bak betalingsmur).

På plass i Grimstad i 2020. Nå er altså hele brygga redusert til påler og stokker og all bygningsmasse fjernet.

Hele brygga skal altså bygges opp igjen på originalmåten og deretter skal det bygges nytt servicebygg og, antar jeg, ny bygning til restaurantdrift (selv om de som drev restauranten der fram til 2022 har lagt ned).

Så får vi se hvor lang tid det tar. Jeg skal jo uansett – etter planen – innom Grimstad også på årets hovedtokt i august/september, og da er vel alt på plass! Håper at den kinesiske takeaway-sjappa på enden av servicebygget kommer tilbake. Der var det god og rimelig mat som det ble en tradisjon at jeg koste meg med om bord i båten.

Jeg kommer uansett til å svippe innom Grimstad både på vei sørover nå de kommende dagene og på returen senere denne måneden, for å knipse litt bilder og se på framgangen. Det kan jo se ut som om det er mulig å legge seg til ved flytebrygga til venstre på bildet øverst, og eventuelt kailangs. Det finner jeg ut når jeg forhåpentligvis er plass der til helgen eller begynnelsen av neste uke.

Related Images: