Sørlandsferien: Nok en gang heldig med været

Etter en sju ukers lang Sørlandsferie er det vel på tide med en liten oppsummering. Jeg har to hovedkonklusjoner: Jeg var nok en gang heldig med været, men jeg kom ikke så langt som jeg hadde håpet på.

Jeg skal ikke ta en veldig lang og kjedelig oppsummering, men tenkte jeg kunne ta en ganske kort, for en gangs skyld. Sesongen som helhet oppsummerer jeg uansett ikke før i januar!

Jeg har jo ikke oppsummert de andre toktene jeg har vært på i år, men hovedbåtferien på sju uker tenker jeg er verd noen linjer. Og da må jeg uansett også nevne de andre båtferiene jeg har vært på uansett.

For det er nemlig én fellesnevner for de fire båtferiene jeg har vært på i år, og det er været. Jeg har nemlig hatt griseflaks med været på samtlige turer, og det gjelder også mitt sensommer/tidlighøst-tokt som nettopp er gjennomført.

Arendal

Det er alltid litt risikabelt å dra ut på båtferie når det nærmer seg høst, da blir været mer ustabilt og kan snu fort. Mer ustabilt enn om våren og sommeren, selv om man også da selvsagt kan være uheldig.

Men i løpet av de sju ukene jeg var på Sørlandstoktet, så fikk jeg mye mer godt vær enn jeg egentlig hadde trodd jeg ville få. Det var noen dager i slutten av august/begynnelsen av september med mye vind og mye regn, men det gikk fort over. Så var det det samme den siste uka, men totalt sett mye mindre enn jeg hadde ventet.

Risør

Jeg vil si at, med et litt røft overslag, jeg var omtrent 85 prosent heldig med været på Sørlandstoktet i april/mai (tre uker), omtrent 90 prosent heldig med Østfold/Sverige/Hurum-toktet i mai/juni (tre uker), omtrent 98 prosent heldig med Sverigetoktet i juni (to uker) og i overkant av 90 prosent heldig med været på Sørlandstoktet i august/september (sju uker).

Det er jo ikke akkurat tall man kan klage over! Særlig med tanke på at flere av mine båtkolleger på sin side var maksimalt uheldig!

Da jeg opprinnelig planla (eller lagde en røff skisse, siden jeg aldri planlegger mye i detalj) dette siste toktet, så var jo egentlig målet en retur til Rogaland, kanskje til og med Vestland. Hardangerfjorden sto som et mål i det fjerne. Slik ble det ikke. Flekkefjord var det lengste jeg kom.

Flekkefjord

Men det innså jeg allerede før hovedbåtferien var i gang. For det begynte jo med en uke i Sverige, noe jeg ikke hadde i tankene i det hele tatt. Da hadde jeg med meg Sunniva og moren hennes, og det var veldig koselig, også med bedre vær enn det i begynnelsen så ut som vi skulle få. Så når jeg dro over Oslofjorden til Stavern på den sjuende dagen av ferien, så var jeg jo klar over at det ville holde hardt å klare målet.

Fjällbacka

Og jeg ble liggende flere dager i Farsund på grunn av mye vind, og hadde vel da innfunnet meg med at det nok ble Farsund denne gangen og ikke lenger. Men så kom det et lite værvindu noen timer, som gjorde det mulig å passere Lista, og da tok jeg sjansen og fikk besøkt Flekkefjord og Hidra en gang til. Det var herlig, og da var jeg mer enn fornøyd med turen!

Ut på tur, aldri sur!

Kirkehamn

Av opplevelser jeg vil trekke fram fra Sørlandstoktet må være nettopp det at jeg fikk besøke både Flekkefjord og Hidra igjen, og spesielt det at jeg fikk sett meg mer rundt i Kirkehamn, som jeg ikke fikk gjort første gang jeg var der, i 2020. Oppholdet på Sælør var også fantastisk. Jeg må selvsagt også trekke fram de fire dagene med førstereismatrosen som ble med fra Skien til Grimstad (med stopp i Risør og Tvedestrand), og den hyggelige turen til Sverige med Sunniva og Kathrine. Også hyggelig å møte båtkolleger både her og der, og de faste stoppene hos bruttern i Skottevik, Per og Bente i Lillesand og Wibecke og Bernt utenfor Mandal.

Sælør

Litt rask statistikk viser at jeg på dette sju ukers lange toktet (6.8.-23.9) tilbakela 637,1 nautiske mil og hadde 97 timer og 15 minutters effektive motortimer. Jeg fylte diesel for totalt 6.857 kroner. Rimeligst i Farsund, dyrest i Nevlunghavn. Hadde vel halv tank da jeg startet 6. august og hadde litt under kvart tank da jeg var på plass i hjemmehavna. Jeg fylte tanken opp halvveis tre ganger (fra kvart til halv) (Stavern – 17,48/liter, Hasseltangen – 16,90, Nevlunghavn – 17,49) og helt opp én gang (fra under kvart til hel) (Farsund -16,71).

Båtsesongen er ennå ikke over, så det blir nok flere turrapporter utover høsten! Takker for alle hyggelige tilbakemeldinger både på båtforumet, på Facebook og i kommentarfeltene her på bloggen!

Tvedestrand

Related Images: