En genial plan B!

Alt klart for båtferie. Gjesteflagget får sin debut i år!

Som jeg tidligere har skrevet om her i båtbloggen, så har jeg fortsatt ikke gitt opp tanken på å få meg en liten båttur til Sverige igjen. Fjorårets Sverigedebut ga så absolutt mersmak! Men det har jo ikke blitt noe av disse planene på grunn av amputasjon med påfølgende sykehus- og opptreningsopphold. Men kanskje nå? Og jeg har i tillegg en genial plan B!

Jeg har ufrivillig måttet påbegynne et opphold hjemme etter at jeg ble utskrevet fra Ahus for over en uke siden. Ufrivillig fordi jeg egentlig skulle begynt med opptrening på Bakke, men Ahus glemte å søke om ny plass for meg der – for å gjøre historien kort.

Sist helg ble det, godt hjulpet av mannskap, et ny båttur i flott høstvær før regn og vind satte inn. Men allerede på fredagens tur ble spiren om å ta en tur over til Sverige sådd.

1-IMG_6946Jeg skal nemlig ikke til Bakke før 1. oktober, og har dermed mulighet til litt båtliv fram til da. Når jeg er ferdig på Bakke i slutten av oktober begynner høsten for alvor, og en tur til Sverige i månedsskiftet oktober/november kan bli en delt fornøyelse.

Men vær- og vindmeldingene fra førstkommende lørdag og fram til onsdag/torsdag neste uke er langt mer spennende å forholde seg til. Vinden er høyest meldt til 4-5 sekundmeter, og det skal stort sett være sol/overskyet hele tiden. Temperaturen ligger på mellom 13 og 18 grader. For meg synes dette som en slags nå eller aldri-mulighet.

Jeg behøver ikke mer enn en halvannen dag (inkludert overnatting) på å komme meg til Strömstad/Koster-området, og i den situasjonen jeg er i nå bør jeg og skal jeg være fornøyd med det. Hvis jeg drar lørdag ettermiddag må jeg nemlig være tilbake onsdag kveld fordi jeg skal til kontroll på Ahus torsdag ettermiddag. Det blir altså kun snakk om en fire og en halv dagers lang tur, noe som skal være så absolutt både forsvarlig og overkommelig i min situasjon.

Og som sagt, været er på min side. I alle fall slik det ser ut nå. Skulle det plutselig komme en dag med for mye vind til at jeg føler meg trygg i en 24 fots snekke, så vil det ikke være noen skam å snu for å være sikker på at jeg klarer å komme meg hjem innen tidsfristen.

Tidsplanen vil derfor bli lagt opp med avgang Oksval lørdag ettermiddag og oppankring/overnatting et sted før det blir mørkt, og deretter ha som mål å nå Strömstad/Koster i løpet av søndagen. Basert på min ringe erfaring fra i fjor skal det være så absolutt realistisk. Overnatting i Sverige fra søndag til mandag og etter planen tilbringe mandagen i Sverige, før retur tidlig tirsdag morgen og ankomst Oksval onsdag kveld.

Det blir en kjappis, ja, men da har jeg oppnådd målet mitt! Og det er det som er hensikten.

En slik tur krever mer planlegging nå enn den gjorde i fjor, da jeg tok mye på sparket. Denne gangen må jeg følge tidsplanen mer nøyaktig, men har også fordelen av at jeg nå vet mer om hvor lang tid det vil ta å kjøre denne strekningen. Ikke minst må jeg planlegge fortøyningsbiten ettersom jeg jo også denne gangen drar alene.

1-IMG_6367
Kostersundet

På denne tiden av året er det null problem for meg å kunne fortøye longside, som jeg er avhengig av for å komme meg avgårde. Ved longside fortøyning klarer jeg enkelt både å fortøye og kaste loss, det er å fortøye og kaste loss i bås og ved bruk av bøye/fortøyning med baug mot brygge som er veldig vanskelig. Men som sagt, longside går som en lek. Og i september måned, midt i uka, er det mer enn nok plass til å fortøye slik i alle potensielle gjestehavner.

Jeg vil ikke kunne bevege meg så mye på land som i fjor, i og med at jeg ikke skal belaste venstrefoten unødig. Jeg vurderer å ta med rullestolen min. Av praktiske grunner vil dette også bety at jeg må holde meg til havner med flytebrygge der jeg kan fortøye, slik at jeg kan komme meg i land, og få rullestolen på brygga alene uten problemer.

Noen retur til Kalvön i år vil derfor ikke bli noe av, jeg må velge havner med omhu. Det er bare å sjekke webkameraer og havneguider nøye! I noen tilfeller vil det likevel holde bare å fortøye til en brygge for opphold/overnatting, ikke nødvendigvis være påkrevet å komme i land, selv om det ville vært hyggelig. Det går seg til!

Jeg har til og med en plan B: På tilbaketuren kan jeg tillate meg å ta båten inn til Halden, la den ligge i gjestehavna der mens jeg er hjemme, ta toget tilbake Halden og deretter ta båten inn Iddefjorden og fortøye den ved Bakke for deretter å begynne oppholdet mitt der! Aberet er at det blir litt dyrt å la den ligge i Halden en hel uke…en tusenlapp for sju dager! Kanskje jeg kan forhandle meg til en ukesrabatt? 🙂 Kan eventuelt også bare kjøre den rett til Bakke og la den ligge der. Må i tenkeboksen på denne, men veldig fristende…

Iddefjordens ett fra nedenfor Bakke. Kanskje en båttur over fjorden til svenske krokstrand i bakgrunnen kan være noe?
Iddefjorden sett fra nedenfor Bakke. Kanskje en båttur over fjorden til svenske Krokstrand i bakgrunnen kan være noe?

Såfremt ikke isen legger seg svært tidlig i Iddefjorden, så er det faktisk mulig at jeg kan ha båten der fram til oppholdet mitt på Bakke er ferdig, og ta båten hjem til Nesodden derfra, noe som også opprinnelig var planen! Og ikke minst rekke noen småturer innimellom i nærområdet… Eneste aberet er at jeg må båsfortøye ved Bakke, men får jeg hjelp der, så skulle vel det gå ganske bra. Og når jeg er ferdig på Bakke er det jo meningen at jeg skal klare å bevege meg lett selv.

Jo mer jeg tenker på det, jo mer besnærende genial virker plan B på meg! Da kan jeg jo til og med rekke lenger ned til Sverige før jeg må snu baugen hjemover… Hmm…fortsettelse følger!

Related Images: