Det er på tide med oppdatering på dette feltet også! Jeg bruker jo endel apper i båten og de sakene jeg har skrevet tidligere om dette ligger høyt på lista over innlegg som blir lest mye. I tillegg har det skjedd et par ting siden sist også… Det er tross alt over to år siden jeg skrev om app-bruken min.
En av de appene jeg har brukt mest i båten er den til Marine Traffic. Der har jeg registrert en liten jukse-AIS som de selv kaller mAIS. AIS er et internasjonalt system for satelittovervåkning av skipstrafikk. Brukes mest om bord i kommersielle skip som lasteskip, oljetankere, passasjerskip/cruiseskip, fiskebåter osv., men også mange fritidsfartøyer har installert mottaker og/eller sender. Jeg har ingen av delene om bord i min gamle snekke, men med denne jukse-AISen kan du følge Bergtatts bevegelser i Oslofjorden hvis du har appen til Marine Traffic eller følger med på nettsiden deres. Jeg kan imidlertid ikke oppdages med vanlig AIS-utstyr. For meg som teknofreak er dette litt morsomt å ha, og når jeg er på solotur kan ungene og venner av meg følge med og se hvor jeg kjører, hvilken hastighet jeg har, se bilder av båten osv. Ved å sjekke Marinetraffic.com på iPaden kan jeg se når litt større skip nærmer seg. Bunnefjorden og Oslofjorden trafikkeres jo endel av danskebåtene og Kielferga, større og mindre cruiseskip, og ikke minst en del lasteskip og tankskip som skal til Sjursøya. Alltid en liten fordel å vite hva som kommer når man er utpå, selv om jeg jo raskt ser dem med det blotte øye. Men hvis jeg skal krysse Oslofjorden så tar det litt tid (!) og da er det greit å sjekke om det er noen større skip på vei ut og inn i nærheten.
Jeg har også brukt den lille mAIS-appen til Marine Traffic flittig. Det som er litt fint med denne appen er at den også viser hastigheten min og kursen jeg styrer, så det hender jeg sjekker den innimellom når jeg er underveis. Appen regner også ut, på bakgrunn av farten, og hvis jeg har oppgitt målhavn, når jeg skal være framme. Den var, inntil nylig, slik jeg foretrakk den, en ren skjerm som oppga kursen, posisjonen og ikke minst farten i knop. Spesielt det siste likte jeg, siden jeg ikke har noen knopmåler i båten, bare turteller.
Men nylig ble denne appen oppdatert. Den har også fått et nytt navn, OnCourse, og her har de gått helt bort fra det enkle og oversiktlige skjermbildet med tekst til noe av det samme som den vanlige appen, hvor du ser båten din på et kart. Men problemet er at dette kartet ikke på noen måte er et ordentlig sjøkart, det viser ikke grunner eller noe slikt, dybder, fyr eller noen annen informasjon, så hva som er vitsen med dette skjønner jeg ikke. Jeg har derfor omtrent sluttet å bruke appen, men aktiverer den foreløpig på starten og slutten av reisen, nettopp på grunn av det jeg allerede har skrevet, at venner og familie kan se hvor jeg er. Den har fått en slags oppsummeringsfunksjon som riktignok er litt fiffig, der den oppsummerer distansen og tidsbruken samt toppfart, gjennomsnittsfart og laveste fart. Men jeg savner det enkle, grafiske brukergrensesnittet som fungerte helt topp. Slik som den er nå er den hverken fugl eller fisk.
Savnet er forsåvidt ikke så stort ettersom jeg nå faktisk har gått til det skritt å betale for en app også! Jeg har brukt Gule Siders app På Sjøen i flere år nå, og valgte å betale for bruken av den fordi den har et par funksjoner som jeg liker. Blant annet viser den hele tiden en strek foran båten min der jeg kan se retningen jeg styrer og hvor lang tid det vil ta før jeg er ved et punkt lenger framme. I tillegg fant jeg ut i 2014 at appen har svenske kart inkludert også – naturlig nok kanskje siden Gule Sider eies av svenske Eniro! I betalversjonen av appen får man også oppgitt hastigheten, antall nautiske mil man tilbakelegger på turen samt kompasskursen. Dermed er ikke savnet av mAIS-appen til Marine Traffic så stor. Bortsett fra at jeg som sagt bruker å starte den kun for å logge reisen.
Gule Siders På Sjøen har også en AIS-funksjon som man kan slå av og på, men i forhold til Marine Traffic er den nærmest en vits! Den registrerer riktignok noen fartøy i nærheten, men gjerne uten navn. da er Marine Traffic langt å foretrekke.
Dette er det to appene som jeg det siste året har brukt mest. Jeg sjekker av og til gratisappen Navida – som jeg har brukt helt siden de første timene som båteier – men her må svenske kart kjøpes ekstra og når jeg først har svenske kart i På Sjøen, allerede i gratisversjonen, så er det bare tull. Men jeg har beholdt den i tilfelle rottefelle. Den har også fått inn en slags AIS-funksjon, men den er omtrent like dårlig som På Sjøen. Og jeg får ikke hjem-knappen til å fungere på iPhonen, bare på iPaden.
En annen app som jeg har omtalt tidligere er den norske Embark. Den bruker jeg heller ikke så mye lenger, det er faktisk mange måneder siden sist. Utgangspunktet er egentlig litt genialt ettersom du legger inn informasjon om båten din når du starter opp, og så siler den ut all unødvendig informasjon som ikke er relevant for meg og min båt. For eksempel, min båt stikker bare 85 centimeter dypt, og dermed viser ikke Embark grunner som for eksempel er på 5-6 meter, fordi det ikke er å betrakte som grunner for meg og min båt. Ankepunktet mitt mot appen har vært at den siler ut litt for mye informasjon, info som jeg godt kunne tenkt meg å se, som for eksempel navn på steder jeg passerer.
Men hovedårsaken til at jeg ikke lenger bruker Embark er irritasjon. Jeg var faktisk med å betateste denne appen før den ble lansert, og tok båten til Lysaker, fortøyde der og ruslet opp til kontorene til utvikleren. Det var vel i 2014? Etter å ha testet systemet ble jeg lovet, både muntlig og via melding på Facebook at vi som var en slags betatestere skulle få en liten påskjønnelse for at vi stilte opp. Men har jeg hørt noe mer om det eller fått noe? Nei. Og det synes jeg er useriøst. Så Embark får ikke meg som bruker med det første! Ikke det at jeg ventet meg en sjekk eller noe slikt, men kanskje en gratis nedlasting av et kart til appen, eller et krus med logoen? Ikke så viktig, men når man først lover noe, så bør man holde det, synes jeg.
Jeg har registrert at appen har fått litt vind i seilene i det siste, og blitt omtalt i båtbladene, men jeg ser fremdeles på dem som «useriøse løgnere» og gidder ikke å bry dem mer. Jeg har ikke akkurat mast på dem – faktisk ikke i det hele tatt – men synes jeg har grunn til å være litt irritert.
Redningsselskapets app har jeg fremdeles på mobilen, men bruker den ikke ofte. Mest om vinteren og når jeg drar på aleneturer ettersom den har en nødknapp man kan berøre for øyeblikkelig hjelp. Man registrerer seg ved installasjon av appen, med båtinfo og kontaktinfo, og man kan også aktivere en funksjon der man ser hvor nærmeste redningsskøyte er, samt de etterhvert vanlige funksjonene som hastighet og kompass. I og med at den bruker telefonens GPS vil appen vite ganske nøyaktig (så lenge det er mobildekning!) hvor man er, og ved å bruke en nødfunksjon ved å berøre en rød knapp, så blir en beskjed sent til Redningsselskapet og Tjøme Radio med opplysning om posisjonen. Deretter kontakter de deg for å bekrefte at du er i nød og høre hva slags hjelp du trenger. En fin funksjon – forutsatt at du har mobildekning altså!
Jeg har, etter snart tre år som båteier – og med en relativt hyppig bruk av båten – funnet ut at jeg foreløpig klarer meg fint med bruk av apper, mobil, nettbrett og papirkart. Det holder for mitt bruk. Rent sikkerhetsmessig står en VHF på lista nå, og vil bli innkjøpt før vintersesongen. Det eneste jeg kan se at jeg mangler, og som ville ha vært fint å ha, men ingen nødvendighet, er en dybdemåler. Det ville jeg jo hatt hvis jeg hadde en vanlig kartplotter montert med giver i bunnen av båten, altså slik at jeg kunne se i realtime hvor dypt det er under båten. Slik er det jo ikke nå, jeg må stole på at dybden som oppgis i papirkart og kartapper er korrekte. Det har gått fint så langt, men jeg var jo nære på i sommer…