Opp med båten!

For noen uker siden skrev jeg et innlegg som handlet om at krana i båthavna ikke lenger kan brukes, og at prisene på å ta opp båten på flere steder her i Oslofjorden var i en helt annen prisklasse enn det jeg var vant til. Vel, nå er en avgjørelse fattet og over helga skal båten opp. Og det ble heldigvis noe billigere!

Jeg er vant til å betale en knappe tusenlapp for å få heist båten på land i hjemmehavna. Da har jeg 24 timer på å få vasket den, satt på nytt bunnstoff og polert herligheten. 

I år blir det altså noe annerledes. Etter at jeg fikk vite at krana i havna ikke lenger kan brukes, så sendte jeg noen e-poster til aktuelle marinaer i nærområdet. Jeg sendte vel ut til fem-seks, men har fortsatt ikke fått svar fra mer enn tre av dem.

På besøk i januar 2018

Siden jeg bruker båten hele året, så har det vært standard prosedyre å ta den opp på vårparten for å vaske av det som måtte være av groe og sette nytt bunnstoff påd en. På forrige båt ble det også skiftet skroggjennomføring. Så vaskes båten og poleres både under og over fenderlista.

Jeg fikk imidlertid et lite sjokk da jeg fikk de første svarene i innboksen min. I Vollen i Asker skulle de ha 7.880 kroner for å løfte opp båten, sette den på bukker, spyle under vannlinjen og la den stå ett døgn på land mens jeg tok resten av jobben. På Oksenøya skulle de ha 7.000 for samme jobben, men da ville den være på land i en helg, så jeg hadde mer tid.

Jeg var på nippet til å gå for den siste løsningen da Kavringen på Nesodden endelig svarte. De skulle ha 3.770 for jobben, og la den være på land i tre dager. Altså under halvparten av hva Vollen skulle ha – for én dag! Så da gikk jeg for det uten å mukke!

Kavringen er et sted jeg kun har besøkt sjøveien og hvor jeg stort sett bare har gått fra drivstoffbrygga og opp til kortautomaten, Jeg fyller stort sett diesel der om vinteren ettersom det stort sett alltid er isfritt der. Ellers prøver jeg å unngå det ettersom de er ganske så dyre på dråpene, langt mer enn hva jeg er vant til å betale. Jeg har vært inne på kiosken der om sommeren et par ganger for å betale, og en gang da jeg skulle legge til med snekka mi kom til og med hun som stod i kiosken ned på brygga og hjalp til med å fortøye. Så nå får jeg mulighet til å se meg litt mer om på landsiden også…

Blir dog litt tungvint for meg ettersom eneste ankomst fra land er via en lang, lang zikk-zakk bakke og trapper ned fjellsiden fra høyt opp på Nesoddenlandet… Jeg tror i alle fall at det er slik, har aldri gått der, men sett noen bilder, og det er uansett en lang bakke som skal unnagjøres. Med protese og krykke kan det bli en strabasiøs tur, noe som var en av årsakene til at jeg aldri vurderte å ha Kavringen som hjemmehavn når jeg først skaffet meg båt – selv om jeg da hadde begge bena i behold…

På besøk i desember 2019

Men en båtkollega i båthavna på Oksval har pratet med dem og såvidt jeg forstår kan jeg faktisk overnatte i båten mens den ligger på land, hvis jeg vil. Så det er jo en mulighet! Uansett trenger jeg vel trimmen, men da har jeg i alle fall muligheten til å gjøre det på den måten.

I ettertid har jeg blitt tipset om en enda rimeligere mulighet som jeg kan ha i tankene for neste gang, men denne gangen blir det i alle fall Kavringen.

Båten skal opp 18. mai og jeg tenker at jeg drar dit etter å ha vært i byen til en øyelegetime. Så har jeg resten av mandagen og hele tirsdagen til disposisjon til å få gjort eventuell priming, stoffing, vask og polering. Siden jeg skal i båtkortesje den 17. mai har jeg tenkt å ta vask og polering av båten over fenderlista før den 17, så da er det jo litt mindre jobb som skal gjøres på land.

Onsdag 20. mai skal den løftes på sjøen igjen, og da har jeg fri resten av måneden. Og da vet dere vel hva jeg har tenkt å bruke de dagene til…

%d bloggere liker dette: