Da er baugen snudd sørover

Helsetilstand, vær og tid har ført til at jeg har tatt beslutningen om å begynne på returen til Nesodden nå. Det betyr at jeg har droppet planen om å dra over Hustadvika og videre til Kristiansund, og deretter til Trondheim. Det kommer flere somre, og jeg skal absolutt tilbake hit, så det er jo greit å ha gjemt unna noen godbiter.

Det har gått en del unødvendig tid og jeg vil ikke ha dårlig tid på hjemturen, jeg har mange steder å besøke som jeg med vilje har dratt forbi, så returen vil bli av det spennende slaget uansett!

Å komme meg til Trondheim har da heller aldri vært hovedmålet, jeg har bare sagt at hvis jeg rekker helt fram dit, så skal jeg i alle fall snu der. I den grad jeg har hatt noe mål, må det ha vært å komme forbi Stad og til Møre og Romsdal. Kristiansund ville ha vært en bonus, men ikke en by det er helt nødvendig for meg å dra.  Ålesund var i så måte mer et mål for meg enn Trondheim og Kristiansund, og jeg har ikke fått sett meg skikkelig rundt i den byen ennå. De to siste ville vært “nice to have” liksom. Og jeg har jo allerede gjort meg tanker om en retur hit, jeg er langt fra ferdig med hverken Vestlandet, Møre og Romsdal eller Trøndelag og nordover…

Forlater Elnesvågen for denne gang…

Jeg må også innrømme at jeg nok gjorde en taktisk bommert rent værmessig ved å dra videre fra Ålesund forrige torsdag. Jeg har skrevet før at jeg ville bli i Ålesund og dra innover fjordene der hvis det var pent vær i området når jeg returnerte, for å få det unnagjort. Geirangerfjorden er nok ikke fullt så idyllisk i regnvær som i solskinn.

Men med bakgrunn i de værmeldingene jeg sjekket i Ålesund, så valgte jeg å dra nordover likevel. Og så viste det seg at det ble et helt nydelig vær både her og lenger sør. Og nå kommer regnet…hvis jeg skal stole på værmeldingene…sukk!

Planen min da jeg dro fra Elnesvågen tirsdag var å tanke i Tornes og deretter dra til Bud. Deretter snu og dra over til Finnøya for eksempel, og rett og slett begynne på returen nå. Jeg har bare litt over seks uker igjen av båtferien, og må også tenke på at Stad blir mer og mer lunefull jo nærmere vi kommer september…

Doris fra Bergen lå ankret opp utenfor havna

Men det gikk ikke helt som planlagt. Jeg dro først til Tornes, men fikk litt svettetokter da jeg hadde kommet innerst i havna der dieselbrygga skulle ligge. I befippelsen/nervøsiteten glemte jeg å ta bilde, men gudene skal vite at jeg aldri kommer til å dra tilbake til Tornes! Ikke for å tanke, i alle fall. Jeg synes i utgangspunktet at det var litt trangt der, og da jeg først hadde kommet innerst inn der dieselbrygga lå, så ser jeg at den i lengde er mindre enn det jeg måler over bakken!

Dybdemåleren viste 1,7 da det var flere meter igjen, og da jeg i tillegg så sjøgresset stikke opp av sjøen, så turde jeg ikke fortsette. Med tanke på det jeg tidligere har skrevet så er jeg ikke spesielt høy i hatten når det gjelder båtmanøvrering, og jeg fant ut at det ville bli for komplisert for meg å legge til der av flere grunner. 

Selve stedet så litt koselig ut, med en liten badestrand og det hele. Jeg vurderte jo å legge meg til gjestebrygga der. Da kunne jeg ha tatt en nærmere titt på dieselbrygga og forholdene der. Men den var såpass kort også at jeg ikke er helt sikker på om jeg ville klart å legge til uten problemer og få fortøyd. På grunn av protesen er jeg litt tregere i farta når tamper skal slenges ut og festes, så jeg tror jeg ville fått litt problemer nærmest uansett.

Jeg måtte uansett ha fått snudd båten slik at siden med dieselfyllingen vender inn, og det var ganske trangt der inne. Jeg klarer rett og slett ikke å fylle selv hvis jeg må ut på motsatt side, jeg er nødt til å holde meg fast på grunn av dårlig balanse og pga protesen klarer jeg derfor ikke å bøye meg nok til å rekke å få stussen ned i dieselfyllingen. Jeg får derfor for eksempel ikke fylt vanntanken hvis jeg ikke legger til med babord side inn mot en utrigger eller kai. I Mandal fikk jeg hjelp av en båtkollega, mens i Ålesund var det gangbare utriggere på begge sider av båten.

Dette er ting som jeg nok ikke tror andre tenker over!

Jeg har mellom en kvart og en halv tank igjen, men på tirsdag hadde jeg ennå ikke bestemt meg for om jeg skulle fortsette eller ikke, så derfor satte jeg i utgangspunktet kursen mot Molde for å tanke der. Mens jeg var på vi mot Molde så jeg at det skulle være mulighet til å fyllediesel på et sted som het Nærbøvågen på øya Gossa rett over fjorden. Jeg satt derfor kursen dit for å unngå omveien til Molde. Jeg kjente i tillegg at jeg ikke var helt pigg på grunn av infeksjonen, så jeg kjente at noen lengre etappe var jeg rett og slett ikke i form til.

Jeg la meg til i en bås for gjester i Nautneset båtforening, og bestemte meg raskt for å bli liggende natten over.  Det var stille og idyllisk og helt nydelig vær, og jeg kjente at jeg ikke var i så god form som jeg trodde og trengte en pause. Ikke noe smerter i foten, men svettet som en sil og hadde nok noe feber.

Oppe ved landgangen stod det at havneavgift skulle betales i en kasse ved klubbhuset, så trasket jeg dit. Hørtes jo ut som om det var kontanter om å gjøre, men da jeg kom dit, så var det, i tillegg til betalingsposer, også et oppslag med Vippsnummer.

Servicebygget består av et felles rom som inneholder både toalett, vaskemaskin og dusj. Og ingen myntautomater. Man vippser for bruk av dusj og vaskemaskin. Og døra var åpen, ingen kode man måtte ringe etter. Litt herlig, sjarmerende gammeldags nå i 2021… Og det var rent og pent der.

Men noen dieselpumpe fant jeg ikke, så jeg tenkte at de kanskje har hatt det før eller at det er på den andre siden av , så jeg ruslet bort til de store kaiene der blant Mowi holder til (dette er et industriområde, så ingen butikker eller slikt å skimte), men der var det heller ikke noe.

Da jeg var tilbake ved gjestebrygga og skulle gå ned til båten igjen, så jeg at det stod en nøkkel i den hvite “boden” som var plassert ytterst på moloen. Nysgjerrig som jeg er vridde jeg om på låsen, og voila! Inne i dette lille huset sto en dieseltank og slange til å trekke ned til brygga! Men her kommer det spesielle: Her skriver man opp telleverket og hvor mange liter man fyller og signerer, så kan man enten vippse beløpet for dieselen til samme nummer som havneleia eller ta med en giroblanlett og betale senest én måned etter fylling!

Noe slikt har jeg aldri sett før! Jeg har riktignok ikke så mange år bak meg som båtmann, men dette systemet virker tydeligvis bra siden de kjører det. Herlig at det finnes folk som stoler på folk og folk som viser at de kan stoles på!

Dagen etter lå det en melding på mobilen om at e-resepten var klar, og etter at jeg hadde sjekket ut hvor nærmeste apotek var, ble det klart at det enkleste for meg var å dra til Molde og hente medisinen der. Kom i snakk med en frivillig som jobbet på redningsskøyta som viste seg å være stasjonert der, og han kunne fortelle meg at skipperen på skuta også var amputert slik som meg!

Fikk plutselig litt dårlig tid ettersom jeg hadde sovet ganske lenge og droppet derfor å fylle diesel for å kunne dra rett til Molde og få hentet medisinen. Turen dit gikk knirkefritt og jeg klarte til og med å legge til i gjestehavna uten problemer! Rakk apoteket før det stengte og etter en liten pustepause fikk jeg også handlet inn litt mer proviant. 

Beslutningen om å ikke fortsette videre nordover ble tatt mens jeg lå på Gossa og er gjort med tanke på at jeg for tiden ikke er i 100 prosent form og selv om jeg nå er i gang med antibiotikakuren, så tar det jo noen dager før jeg er helt topp og helt skjerpet igjen. Som aleneskipper er det kanskje da ikke den beste ideen å dra over nok et utsatt strekke? I verste fall må jeg kanskje vente til over helga før jeg føler meg i god nok form til det, og da begynner dagene å rulle raskt…

Så den reviderte planer er å dra videre til Åndalsnes og deretter en tur innom Tresfjorden (som båtmodellen er oppkalt etter) og kanskje en liten pause i Vestnes (småbåthavna har noen gjesteplasser) for deretter å ende dagen i Bud. Deretter fortsette til Finnøy og Ona før retur til Ålesund.

Har bestemt meg for å bli i Molde i helga, av flere årsaker. Det skal bøtte ned både i kveld og mesteparten av lørdagen, samt noe mindre gjennom søndagen. Skal jeg ta gondolbanen i Åndalsnes og betale 450 kroner tur/retur – så skal jeg jaggu meg se annet enn regnskyer… Da ser mandag og tirsdag bedre ut.

I tillegg tror jeg det er greit å la antibiotikaen få tid til å virke litt før jeg begynner å tøffe rundt igjen. Da får jeg også tid til å ta noen handleturer og fylle opp båten med Sylte-brus, samt sett meg litt rundt i Molde. Kan ta flere korte turer uten at det går for mye ut over foten.

Første gang jeg var i Molde var i 1995. Med Klansbuss for å se Molde og Vålerenga på gamle Molde stadion. Morten Kihle kom inn som innbytter i andre omgang og scoret kampens eneste mål ett minutt før slutt! Husker ikke så mye av bussturen hjemover, for å si det slik… 🙂

Andre gang var på jobb for Nettavisen i 1998 på den nye Aker stadion – som jo ligger rett ved siden av gjestehavna. Privatlandskamp Norge – Saudi-Arabia. Tror det var en av de første kampene som ble spilt der? I alle fall første landskamp! Norge vant 6-0 med to scoringer av Solskjær samt fra T.A. Flo, Rekdal, Strand og Østenstad.

Tredje gang nå – i egen båt og med mer tid til å utforske byen, som jeg jo ikke har sett så mye av. Gjestehavna ligger for øvrig rett ved stadion, og i går kom det en rekke båter fulle med folk i Molde-drakt som skulle på kamp!

Var stille og rolig da jeg kom onsdag, nå fredag blåser det mye mer.