Hoppet over å skrive noe innlegg i går, så her kommer en liten oppsummering av de siste dagers eskapader. Det positive er at jeg fikk utnyttet værvinduet jeg skrev om i forrige innlegg, og det negative er at forkabinen fortsatt ikke er tett.
Jeg har jo kost meg mer om bord på denne turen så langt enn jeg har gjort på et par år, og angrer ikke på at jeg valgte å dra av gårde før jeg var helt ferdig med forkabinen, jeg dro jo med kun isolasjonen på plass.
Men under et voldsomt regnvær i Tvedestrand på kvelden oppdaget jeg at det ikke bare var fra vindusluka det kom inn vann, jeg oppdaget plutselig at det lakk ganske mye fra vinduene både på babord side og styrbord side. Det dryppet faktisk rett og slett ned på madrassen som jeg satt på!
Det som er litt merkelig er at jeg ikke oppdaget dette under styrtregnet i Risør bare noen dager tidligere, som var mye kraftigere enn det som kom i Tvedestrand! Men da jeg merket at jeg begynte å bli våt i baken der jeg satt og skrev ved PCen, så reagerte jeg!
Jeg tenker at jeg har vært så opptatt av å begrense den lekkasjen som jeg visste om, at jeg rett og slett ikke har lagt merke til de to andre!
Så nå er forkabinen «evakuert» igjen, og jeg er tilbake ved bordet i cockpiten… Dog satte jeg meg ned i forkabinen i går kveld etter at madrsssene var tørket og det ikke var noe regn!
Jeg dro jo ganske raskt av gårde da jeg bestemte meg for å droppe å bli helt ferdig med kabinen, og en ting som jeg hadde planlagt å ta på land før jeg dro, var avfukteren som jeg har i båten. Den hadde jeg nemlig bare stuet midlertidig unna i skapet på babord side i forkabinen.
Den ble dermed tatt ut og satt på tørkestilling natt til onsdag, og viste seg å være meget effektiv, for da jeg dro av gårde tidlig onsdag morgen, så var madrassene tørre igjen! Da jeg dro av gårde litt før klokka sju var det i tillegg såpass kjølig at jeg satte på dieselvarmeren litt, slik at det var litt varme både i kabinen og i cockpiten. Nå står den og går på auto.
Ifølge de forskjellige værtjenestene jeg hadde både dobbeltsjekket, trippelsjekket og kvadruppelsjekket i flere dager før, og selvsagt på morgenkvisten før jeg dro, så skulle det være noe spakere vind utaskjærs i noen timer fram til rundt klokka 13-14.
Så derfor startet jeg tidlig. Det ville jo uansett ta et par timer å komme seg til Arendal og ut på fjorden. Jeg tok den vanlige innerste ruta via Kilsund, Flosta og ut i Tromøysundet. Jeg valgte å ikke ta den innerste leia via Nidelva denne gangen, rett og slett for å spare litt tid med tanke på værvinduet, så derfor dro jeg ut Galtesund når jeg var framme i selve Arendal.
På utsiden merket jeg til min fornøyelse at vinden og bølgene var mindre enn det jeg hadde forberedt meg på, så det gikk derfor overraskende greit til jeg kom fram til Grimstad. Jeg valgte å dra inn Smørsund mot Grimstad og fortsette videre litt innaskjærs. En merkelig følelse å ikke dra inn til gjestehavna i Grimstad, for det er jo en av mine favorittsteder på Sørlandet, og en havn jeg alltid stopper i både på tur og retur.
Men fornuften seiret nok en gang, og jeg fortsatt i retning Lillesand for å komme meg dit før det var meldt at det skulle blåse opp igjen.
Også denne gangen møtte jeg litt mindre sjø enn ventet, skjønt den fralandsvinden som var spådd uteble med sitt nærvær hele tiden… Stort sett fikk jeg bølgene litt på skrått foran fra babord side, men mot Homborsund snudde det og jeg fikk bølgene akterfra.
Det endret seg igjen når jeg var på innsiden og tok strekket mot innløpet til Lillesand. Der er det på slutten, før jeg endrer kurs innover mot Lillesand, omtrent alltid rotete sjø, og onsdagen var intet unntak, for å si det slik. Dog fortsatt mindre enn meldt og bølgene kom aldri opp mot 1 meter, slik alle værvarslingene hadde spådd (var mellom 0,6 og 1,1 meter som var spådd).
Så jeg gikk som vanlig inn gjennom Grunnesund og la til i Lillesand der det var veldig god plass. Merket at det begynte å blåse opp under en time etter at jeg var i havn, så jeg kan fornøyd konstatere at jeg valgte riktig tidspunkt å dra på. Jeg fryktet jo lenge at jeg kanskje måtte ligge i Tvedestrand fram til helga, og kanskje over helga med det været som var meldt, men jeg begynner jo å få litt erfaring nå, så jeg vet jo at langtidsvarslene er veldig uberegnelige.
Men det ser i utgangspunktet ut at jeg ikke kommer meg videre herfra før lørdag morgen. Det skal gå greit. Målet er uansett da Skottevik der broren min og kona hans driver en restaurant på feriesenteret der, med brygge rett utenfor. Og da går ruta 95 prosent gjennom Blindleia og i godt ly for bølger og vind uansett.
Det er bare på de siste metrene, etter at jeg har passert gjennom Gamle Hellesund, at det er åpent hav og litt rufsete sjøgang. I dag og i morgen er det dog meldt opp mot 3,6 meters bølger rett utenfor Skottevik på det verste, og det frister ikke! Så det blir lørdag!
Jeg har fått noen tips om nødløsninger/nødreparasjoner jeg kan prøve å utføre i forkabinen for å minimere lekkasjene. Når jeg sitter og skriver her torsdag morgen høljer det ned igjen, og det ser ut som om forsøkene mine bare delvis har hjulpet. jeg ser også at det faktisk drypper fra et annet sted på styrbord side som jeg ikke så sist, nemlig lenger fram…
I Tvedestrand dryppet det fra like før hjørnet på vinduet helt foran på babord side, mens det kom lenger bak fra vinduet på styrbord side. Jeg har prøvd med litt Captain Tolley på begge, pluss at jeg etter tips teipet med Gaffateip på styrbord side. Jeg gikk tom for den teipen, så på babord side bruket jeg bare noe vanlig svart elektrotape, som var den eneste andre teipen jeg hadde om bord, bare for å ha noe der.
Nå ser det ut som om det ikke kommer noe fra babord side, mens det fremdeles drypper fra styrbord side… teipen på bildene er mer for å markere hvor det drypper enn for å ha noen tettefunksjon! Men det drypper altså fortsatt fra styrbord side, nå altså fra to plasser, så det er mulig at vannet kommer inn et annet sted…
I morgen må jeg uansett et ærend per buss inn til Kristianand, og da skal jeg kjøpe inn både mer Gaffateip og noe Gorillatape som jeg har fått anbefalt. Ingen av delene får jeg tak i her nede i Lillesand ved havna (lå en Jernia her for noen år siden, men den er lagt ned), og siden jeg uansett må inn til Kristiansand, så tar jeg teipinnkjøpene der samtidig!
Men foreløpig har det altså ikke kommet noe fra babord side etter at jeg brukte Captain Tolley og tape der (selv om det ikke er riktig tape). Det er jo lovende, i det minste.