På vei hjemover i godvær

Den siste uka av hovedbåtferien min ser ut til å bli «velsignet» med godt vær. Både fint og irriterende på en måte …

Jeg er litt på etterskudd med innleggene mine, dette skulle egentlig være publisert i går, men jeg er tross alt på ferie og koser meg, så min intensjon om å skrive et kort innlegg hver dag har jeg nok ikke klart! Og de neste innleggene kommer nok litt i rykk og napp de også …

I mitt forrige innlegg var jeg i ferd med å forlate Farsund i retning Mandal. Jeg har jo dermed begynt på hjemturen og planen er å være tilbake i hjemmehavna på lørdag, og med det været som er meldt foreløpig, så ser det ganske greit ut. Skulle gjerne hatt samme været de ukene jeg ble liggende værfast da jeg dro motsatt vei for noen uker siden …

Farvel til Farsund for i år!

Jeg var alene i Farsund da jeg dro, de fire seilbåtene som hadde ligget der dro alle før jeg fikk rotet meg til å komme meg av gårde.

Jeg dro på utsiden av Langøy denne gangen, og dro gjennom Korshamn før jeg dro inn Grønsfjorden. Jeg lurte faktisk litt på om jeg skulle runde Lindesnes ettersom jeg ville fått bølgene på skrått akter, men valgte å ikke gjøre det denne gangen.

Gjennom Korshamn.

Etter å ha passert gjennom Spangereidkanalen og Båly tok jeg en liten vri og dro gjennom Finnøysundet, siden jeg ikke har gjort det før. Der så jeg en liten steinbrygge med fortøyningspunkter også, men regnet nesten med at det kanskje er for grunt der til at jeg kunne lagt meg langsides.

Finnøysundet

I ettertid har jeg imidlertid fått vite av en lokal båtkollega at det fint går an for meg å ligge der, så da har jeg det på min to do-liste neste gang jeg er i disse traktene!

Finnøy. Frister å ta en pause her neste gang.

Jeg fortsatte til Svinør og deretter inn til Mandal. Jeg hadde jo vurdert å legge meg både på Tregde og også ved den gamle dampskipskaia på Eigebrekk ettersom jeg skulle på middag i sommerparadiset til to eks-kolleger av meg, men valgte å legge meg til i Mandal nok en gang.

Årsaken var at jeg har lagt merke til at det begynner å bli noe kjølig på kveldene og nettene, og siden jeg ikke er komfortabel med å ligge og sove i båten om natta med dieselvarmeren på, så valgte jeg å legge meg der jeg hadde tilgang til strøm. Og ikke minst var jeg nødt til å dra til Mandal uansett fordi jeg etter avgang fra Farsund oppdaget at jeg var tom for hurtigvirkende insulin. Trodde jeg hadde en penn til, men der tok jeg feil. Orket ikke å snu og dra inn til Farsund igjen, så da ble det slik.

God plass i Mandal denne gangen.

Vurderte å bare stoppe i Mandal og deretter dra videre til Tregde, men så oppdaget jeg underveis på nettsidene til Tregde feriesenter at de må slå på strømmen på gjestebrygga manuelt hvis man skal ha tilgang på strøm. Og det kan kun gjøres i resepsjonens åpningstid mellom 9 og 15! Hadde jeg ringt dem før klokka 15 kunne de slått på strømmen slik at den var på plass når jeg ankom, men det så jeg altså for sent.

Forrige gang jeg lå der var det jo ikke en slik ordning, strømmen var slått på i strømstolpene som standard, men jeg har fått opplyst at det er nye eiere der nå, så dermed tok jeg ikke sjansen på å dra dit.

Metalcruiseskip utenfor Mandal.

Da jeg var på vei inn til Mandal oppdaget jeg at det lå et stort cruiseskip ankret opp utenfor Gismerøya – tyske Mein Schiff 3. Slike overbygde tenderbåter fraktet passasjerene inn og ut fra selve Mandal. Første gang jeg har sett et cruiseskip ligge der.

Cruiseturistene ble fraktet i disse båtene.

Fant etterpå ut i lokalavisa at det var et Heavy Metal-cruise med flere tyske (stort sett så vidt jeg kunne se) band som holdt konserter. Har en plate med en av artistene – Doro – og kjente igjen noen andre navn.

Dermed var det stort sett lærkledde og svartkledde turister som satte sitt preg på den nå ellers så ganske stille sommerbyen … En pub hadde solgt 500 halvlitere i løpet av noen få timer til tyske metalfans! 

Da jeg lå i Mandal forrige helg var det faktisk en del båter der, men når jeg kom inn på torsdagen var det nok av plass, så da ble det langsideplass på den vanlige brygga, pir 1. Lå en seilbåt helt ytterst der, ellers så jeg ingen gjestebåter.

Ikke så veldig lenge etter at jeg hadde lagt til kom Wibecke (pensjonist som jeg jobbet med i flere år), og hentet meg til sommerstedet sitt på Eigebrekk. Der ble det både middag og ankerdram og hyggelig prat med henne og mannen Bernt. Det var de jeg tok en kaffe med i Mandal uka før.

Et skikkelig sommerparadis med uslåelig utsikt!

Nå er det tydelig at høsten har kommet, for selv om klokka bare var så vidt 21 på kvelden, så var det omtrent bekmørkt når jeg kom tilbake til båten!

Bekmørkt ved 21-tiden, men broa var opplyst!

Fredag ble det altså ny avgang, og denne gangen i retning Kristiansand.

Jeg fikk beskjed fra Wibecke på morgenen at jeg gjerne kunne stikke innom med båten på Eigebrekk og hente restene av middagen – ettersom hun hadde puttet det i en boks som jeg skulle ha med meg i båten kvelden før, men som vi glemte! Så da ble det en liten svingom innom der for «proviantering» før jeg fortsatte!

Skipperen provianterer på Eigebrekk! Foto: Bernt Lie

Jeg tok den vanlige ruta via Skjernøysund, Nordfjorden og forbi Tregde på veien til Eigebrekk, men dro innom et lite sund jeg ikke har vært gjennom før, Ørpeholmsundet! Alltid greit å se litt nye steder når man først er ute og tøffer! Jeg gjorde jo det samme dagen før, da jeg dro gjennom Finnøysundet.

Gjennom Ørpeholmsundet mellom Skogsøy og Ørpeholmen.

Deretter satte jeg kursen mot Ny-Hellesund. Jeg tok den ytre leia denne gangen siden været var så fint. Og uansett kom de få krusningene på sjøen akterfra.

Da jeg nærmet meg Ny-Hellesund valgte jeg å dra inn i Olavssundet fra yttersiden. Det lå vel totalt fire båter der, to motorbåter på Kapelløya, en motorseiler som var ankret opp, og en skjærgårdsjeep på Helgøya. Var jo fristende å legge seg til på Kapelløya for å ta en titt (har bre ligget på Helgøya før), men valgte å fortsette.

Inn mot Olavssundet.

Deretter var det den vanlige veien inn til Kristiansand, der jeg la meg på den private plassen jeg får låne av en gammel familievenn i Auglandsbukta. Overnattingen der ble altså min overnatting nummer 700 i båt. 

Fredag var det det avgang videre til broren min og kona hans på Skottevik til et siste besøk før de pakker ned og tilbringer vinteren i varmere strøk, men først tok jeg en ny stopp ved fartøyvernsenteret og dokken på Bredalsholmen.

Gjestebrygga ved Bredalsholmen.

Jeg var jo innom der for et par uker siden og fikk en omvisning om bord både på MS Hamen og DS Hestmanden, og siden sistnevnte nå var lagt i dokken der, så hadde jeg lyst til å ta en tur til. Også for å teste gjestebrygga som ligger litt nordøst på holmen og tilhører Vågsbygd Seilforening, og som jeg oppdaget på mitt første besøk.

DS Hestmanden i dokk.

Der la jeg til etter en seilas på knappe 20 minutter, og fortøyde til en brygge som så ganske så ny ut. Deretter ble det en ny rundtur på området der jeg fikk tatt de bildene jeg var ute etter. Så tok jeg en kaffe på kafeen der ettersom jeg jo allerede hadde spist og ikke var noe sulten på varmmat.

Staselig skute som har overlevd to verdenskriger!

Men jeg ble fristet til å prøve noen mandelcookies som de hadde – må jo ha noe søtt til kaffen! – og de viste seg å være så utrolig gode at de tre jeg hadde kjøpt gikk unna styggfort, og jeg rett og slett måtte kjøpe tre til. Da humret kokken – som var alene der på

Namnam! Skulle kjøpt flere og tatt med!

formiddagen – og ga meg en ekstra!

Så jeg var ganske så mett og fornøyd da jeg stavret meg tilbake til båten, tok litt insulin (!), og kastet loss. Var en seilbåt på vei inn akkurat da jeg gikk om bord, og de lurte på om jeg kunne flytte meg litt lenger bak på brygga. Da svarte jeg at jeg var i ferd med å dra, så da tok de en ekstra sving mens jeg løsnet fortøyningene og kom meg videre.

Da jeg dro innover på turen dagen før, så glemte jeg rett og slett at jeg hadde planer om å tanke på Flekkerøya, så da jeg dro ut fra Bredalsholmen tok jeg den lille omveien dit til det ganske nye anlegget til Lindebø Brygge Marina. Jeg kunne ha ventet med å tanke til jeg kom til Tømmerstø eller Lillesand, men begge de stedene lå noe over i pris sist jeg sjekket, så jeg valgte Lindebø denne gangen.

Og prisen på 15,19 per liter var jeg ganske fornøyd med, faktisk det nest rimeligste jeg har tanket for i år, så det var verdt noen ekstra minutters omvei. Et fint og ganske nytt anlegg, som jeg glemte helt å ta bilde av, men du kan se ytterste del av flytebrygga til drivstoffanlegget rett over flagget på bildet under!

På vei ut etter dieselfylling.

På den ene siden av den lille fjordarmen inn til Lindebø har det tydeligvis vært en del industri. Så ut som om de var i ferd med å rive bygningsmassen der. Og det så ut som om det er på tide, deler av brygga er i ferd med å gi etter. Heldigvis ser det nok ut som om varebilen uansett forlengst har trukket sitt siste sukk…

Slitne bygninger som ser ut til å skulle rives. Mer som allerede er revet utenfor venstre bildekant.

Deretter gikk jeg over Byfjorden/Kristiansandfjorden og den vanlige ruta innaskjærs ved Tømmerstø, forbi Stokken og over Kvåsefjorden til Ulvøysund.

Etter å ha passert Ulvøysund stoppet jeg båten som vanlig, og satte på plass omtrent hele arsenalet med fendere for å gjøre klar til å legge til på brygga på Skottevik. Her bruker jeg nemlig de to kulefenderne mine i tillegg til de vanlige. Det er en ganske høy brygge og litt sliten, pluss at det fort blir litt svell inne i bukta, så jeg fendrer alltid veldig godt når jeg skal legge meg til der.

Det får bli slutten på dette innlegget. Jeg er kommet et par havner videre allerede, men skriver om det i neste innlegg, da dette er blir altfor langt allerede!

På vei over Kvåsefjorden til brutter’n!

 

 

 

Related Images:

2 tanke på “På vei hjemover i godvær

    1. Takk for fine ord! Kan absolutt anbefale denne turen, ja! Koselige steder, hyggelige folk og mange fine plasser å legge seg til.

Legg gjerne inn en kommentar!

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.