Dramatisk opplevelse i Kostersundet

Sverigeturen ble ganske annerledes enn det jeg først hadde sett for meg, og Strömstad og Koster ble dermed de to stedene jeg besøkte denne gangen. men det klager jeg ikke over i det hele tatt, det føltes rett og slett riktig.

Hvilepulsen slo nemlig inn for fullt mens jeg lå i Strömstad, og jeg endte med å ligge der to dager istedenfor den ene som egentlig var meningen. Jeg fant ut at det var like greit å ta det med ro og kose seg enn å stresse nedover kysten for bare å komme så langt som mulig før jeg måtte snu. Jeg var jo allerede fem dager senere ute enn det jeg opprinnelig hadde sett for meg, og bestemte meg derfor for å slappe av, roe ned og kose meg – det er jo derfor man er ute på tur!

Jeg vurderte dog en liten stund å kanskje dra nedover til Grebbestad og ta en overnatting der før jeg snudde baugen nordover igjen og tok et besøk på Koster.  Jeg har bare vært i Grebbestad én gang, og da for å droppe av et par passasjerer før jeg dro videre. Så jeg har vel vært der maks en time. Så det står uansett på planen å besøke stedet og ta det nærmere i øyensyn før en overnatting – og da utenom hovedsesongen mens det er noe stillere der.

Men det får bli en annen gang, for jeg valgte altså å ta en ekstra natt i Strömstad istedenfor. 

Vettnet i oktober 2019. I år ble det en ny vri.

Deretter ble det altså en tur over til Koster, der jeg på forhånd hadde sett meg ut Kostersundet (eller Bopallen som visstnok også er et navn på stedet), siden jeg ikke har ligget der med egen båt før. Jeg har vært der etter å ha tatt ferga fra Strömstad, slik at jeg kjenner til stedet og området (første gang jeg var i Sverige med snekka gikk jeg også fra Vettnet og ned til sundet og tilbake – det var før amputasjonen), men jeg har aldri lagt til der med egen båt.

På Nord-Koster har jeg kun ligget med båten på allerede nevnte Vettnet, og i fjor besøkte jeg for første gang en havn på Syd-Koster, nemlig Kyrkosund. Men det er altså de to stedene jeg har fortøyd til på øyene.

En av årsakene er at det bruker å være mer liv og røre her enn i litt mer rolige Vettnet. Det er et par restauranter på stedet, og ferga fra Strömstad kommer også jevnlig innom. Og det som er av langsidesplasser er i tillegg ut mot selve sundet, så da ligger man ganske urolig til med trafikken der. På innsiden er det plasser med gangbare utriggere, så da jeg ankom der torsdag, så la jeg meg derfor på innsiden.

Det var nok av plass – bare en seilbåt, og utpå kvelden kom en seilbåt til. Lå også et par større båter på neste brygge, på utsiden. Siden alt i tillegg var stengt – restaurantene åpnet ikke før påsken – så var det med andre ord veldig stille og rolig der. Akkurat som jeg liker.

På plass i Kostersundet, Östra Bryggan.

Første dagen ble brukt til å bare se meg litt rundt i nærområdet – lenge siden sist, men ikke mye som hadde forandret seg –  og ta en liten tur før jeg gikk om bord i båten for å ta meg en cowboystrekk. Jeg hadde nemlig sovet litt for lite denne natta fordi jeg ville dra tidlig av gårde på grunn av at det var meldt en del vind utover dagen, så jeg hadde egentlig ikke fått sove nok. Det begynte da også å blåse litt opp rett etter at jeg hadde lagt til, så det stemte ganske så godt. Men det virket ikke som det blåste så mye som meldt.

Restauranten Strandkanten på Koster får ny platting i år!

På kvelden vurderte jeg litt til og fra om jeg skulle røre på meg dagen etter, eller bli liggende. Hvis jeg skulle bli liggende måtte jeg i så fall proviantere litt mer (hovedsakelig Pepsi-Max!) og valget var da å enten dra tilbake til Strömstad for å handle inn, eller bruke butikken på Syd-Koster. Jeg tenkte jeg kunne ta kabelfergen som går over til Syd-Koster og deretter gå til butikken derfra, en tur på rundt to kilometer.

Idyllisk på Koster.

Men så oppdaget jeg at det å ta kabelferga ikke var så lettvint som jeg trodde, den er nemlig ikke selvbetjent! Man må enten ha et kabelfergeførerbevis eller vente til det er betjening om bord. Og ferga var ikke bemannet før til påske. Så dermed ble det et annet alternativ.

Kabelferga var ikke i vanlig drift ennå.

Istedenfor å dra helt inn til Strömstad for å proviantere, så valgte jeg å ta Kosterferga til Ekenäs på Syd-Koster. Da slo jeg tre (!) fluer i en smekk: Fikk sjekket Ekenäs med tanke på å besøke stedet med egen båt; se meg litt mer om på Syd-Koster der jeg kun har gått i land i Kyrkosund tidligere; og foretatt proviantering! Avstanden fra Ekenäs til butikken var nemlig den samme som om jeg hadde gått fra sydsiden av Kostersundet.

Koster har sin egen sjarm.

En vinn-vinn-vinn-situasjon altså!

Og siden jeg hadde tre timer til overs før neste ferge gikk, så hadde jeg mer enn nok tid til å spasere de to kilometrene til butikken og tilbake, og til å få sett meg om.

Ble en kraftig brann veldig raskt. Kosterferga jeg ventet på sees helt ytterst i bildekanten til venstre.

Men avreisen ble utsatt med en drøy halvtime på grunn av en båtbrann på nabogjestebrygga. Jeg så at det kom en del hvit røyk fra en båt da jeg gikk i land, og da jeg rundet første sjøbu på land, så jeg at det var en stor cabincruiser som brant. Det viste seg å være en svært kraftig brann og det kom som sagt masse hvit røyk ut før man hørte et lite smell og plutselig kom det noen solide flammer. Og dermed var det gjort!

En svært dårlig start på årets båtsesong for den ulykkelige båteieren, men heldigvis kom det ikke noen til skade, så vidt jeg har forstått. Det var visst noen brannfolk som pustet inn litt røyk. Jeg fikk senere høre at båten var blitt sjøsatt dagen før i Strömstad – snakker om uflaks!

Kosterferga måtte stoppe og vente på å dra forbi på grunn av den kraftige brannen (det er ganske grunt i sundet og såpass trangt at ferga ikke hadde plass til å komme fram), og det kom det jeg tror var frivillige brannmannskaper fra både Nord- og Syd-Koster, pluss at en eldre liten bilferge som lå ved kai kastet loss og begynte å slukke brannen fra sjøs.

Blir nok vraket denne båten, ja.

Så kom både redningsskøyte, politibåt, brannbåt og kystvakten til stede. Det var litt spesielt å se at de brannmannskapene som kom fra Syd-Koster måtte ta seg over sundet ved hjelp av den veldig saktegående kabelferga, som ble bemannet raskt på grunn av brannen.  Hadde det vært en storbrann regner jeg med at de hadde kommet seg raskere over, får jeg håpe! Man får være glad for at ingen ble alvorlig skadd, og at dette ikke skjedde i påsken, med mange båter her. Da kunne det raskt utviklet seg i gal retning.

Min båt lå heldigvis trygt…

Siden det så ut som om de fikk kontroll over brannen og det ikke var fare for spredning, så valgte jeg å bli med ferga når den endelig kunne legge til kai, men da jeg var tilbake i båten noen timer senere, så sjekket jeg at både brannslukkere og brannvarslere var OK! Har to nye brannslukningsapparater pluss et tredje fra før, to aeorosolslukkere, brannvarslere i forkabin og akterkabin, samt et brannteppe. Mesteparten av det elektriske ledningssystemet er også helt skiftet ut. Så jeg tror brannsikkerheten om bord er ganske godt ivaretatt.

Men uflaks og tekniske feil kan man ikke gardere seg mot!

Etter ankomsten til Ekenäs.

Vel, jeg kom meg altså til Ekenäs og fikk dermed tatt en nærmere titt også på denne delen av Koster. Rundt selve havneområdet var det litt koselig med gamle bygninger og hus, tydeligvis fortsatt en aktiv fiskehavn. Alt var selvsagt stengt (åpner først til påske), bortsett fra sykkelutleien.

Fiskebåter til kai.

Det var et røkeri der med fiskeutsalg, samt en restaurant/kafe. Det var også en kiosk i havneområdet, men som sagt var alt stengt. Litt lenger bort i havna, mot nord, er det også et lite hotell, som sikkert er et populært sted å være om sommeren. Det er også mange utleieboliger her.

Ekenäs

Jeg fikk tatt gjestehavnsområdet nærmere i øyesyn. Jeg har vært her med egen båt tidligere, men ikke lagt til. Da snudde jeg og la meg på Vettnet istedenfor. Årsaken var at jeg så at båsene til gjestende båter har utriggere som ikke er gangbare, noe som betyr at jeg må gå i baugen og gå på land derfra. Jeg kan det hvis jeg må, men det er veldig knotete for meg å få fortøyd slik når jeg er alene og har dårlig balanse. 

Den andre muligheten er å legge til på ledige plasser ved den store kaia. Den så jeg på mitt tidligere besøk var for høy for meg (og da var den uansett opptatt), men når jeg nå kunne se nærmere på den fra land, så oppdaget jeg at det også er plasser på innsiden av den høye kaia, og der er det laget en slags tynn platting som er nedsenket slik at det vil være mulig for meg å legge til og fortøye der! Dette er jo umulig å se når man befinner seg på utsiden i båt og ikke er kjent med forholdene, så det var en nyttig opplysning. Det er ikke umulig at jeg legger meg der neste gang jeg er i området.

Her kan jeg faktisk fortøye. Grunt, men dypt nok for meg.

Faktisk vurderte jeg om jeg kanskje skulle kaste loss fra Kostersundet når jeg var tilbake der, og tøffe til Ekenäs for å legge meg der det siste døgnet. Men da jeg kom tilbake fra butikken var det kommet et par større båter som hadde lagt til seg der, så da ble den planen forkastet! Nå var det jo fredag ettermiddag, og de av båtfolket som har tatt tidlig påskeferie begynte å ankomme allerede. 

Turen til butikken gikk greit i et ganske slakt landskap. I begynnelsen gjennom et område med flere hus, en liten blanding av eldre og mye nyere bebyggelse. Så gikk jeg gjennom et lite område med mer spredt bebyggelse før jeg endte opp med å gå forbi en lokal idrettshall og litt mer bebyggelse før jeg var framme ved butikken. Ble hilst velkommen av to veldig hyggelige unge kvinner på utsiden, som ikke jobbet i butikken, men i et blomster/planter/jord-utsalg tydeligvis. Inne i den trange butikken ble jeg møtt av en mer mutt ung gutt, men fikk handlet det jeg skulle.

Framme og klar til proviantering!

Tilbake i havneområdet ble det en drøy halvtimes venting før ferga kom og jeg kom meg tilbake til Nord-Koster. Da vi passerte båtvraket røyk det fortsatt ut litt slik «varmerøyk» (i mangel av et bedre uttrykk), og brannmannskapene hadde lagt ut lenser rundt båten. Senere ble den slep tilbake til Kebalviken i Strömstad og satt på land der, på samme sted som det ble sjøsatt dagen før…

Det ble et langt innlegg denne gangen, men hadde mye å fortelle! 

 

Related Images:

Kommentarer

Legg gjerne inn en kommentar!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.