Da er et nytt år behørig ringt, jublet og knallet inn. Som alle andre med respekt for seg selv kommer også jeg med en årskavalkade. Hva var høydepunktene i mitt korte båtliv i 2013, og hva var nedturene? Det er flest av de første, så mye kan jeg røpe!
Oppturene kan enkelt beskrives slik, en slags omskrivning av det klassiske «location, location, location», nemlig opplevelser, opplevelser, opplevelser.
For her har opplevelsene stått i kø. For det første har jeg opplevd Oslo og områdene rundt med helt nye øyne, og ikke minst, fra en helt annen vinkel enn før. For det andre har jeg også gjenoppdaget min glede ved å være på sjøen, nedarvet fra alle de gode opplevelsene jeg hadde i mine barneår og tidlig ungdom. Og for den tredje har jeg så stor glede bare ved å være om bord i båten at det for alle andre enn båtfolk må oppleves som, eeh, noe sært! Men jeg trives van(n)vittig godt i båten, så innkjøpet av den er nok noe av det lureste jeg har gjort noen gang!
Jeg har derfor satt opp mine tre beste opplevelser og mine tre dårligste opplevelser i min første sesong/år som båteier. Det er linket til de originale blogginnleggene og til bildene fra turen (i de tilfeller jeg har laget egne fotoalbum). Jeg har jo bare hatt båten siden begynnelsen av oktober, men har rukket mye i løpet av den korte tiden, ikke minst fordi vinteren har latt vente på seg…
Mine tre dårligste opplevelser (rangert fra verst til minst verst):
1) Sleping hjem til Oksval 21. desember – Blogg – Bilder
Klarte å få et tau i propellen da jeg skulle legge til brygga på Lindøya for å tanke litt diesel. Fikk til slutt hjelp fra Redningsskøyta som slepte meg hjemover til båthavna på Oksval. Og jeg fikk ikke hjelp til å heise opp båten før på lille nyttårsaften. Dermed ble det ingen turer i romjula. Men tauet ble fjernet og hverken propell eller ror var skadd, så båten kom raskt ned på sjøen igjen. Og jeg rakk en tur til før nyttår! Stoppet imidlertid på 29 turer, hadde nok rundet 30 hadde det ikke vært for det forbaskede tauet!
2) Motorstopp på henteturen 9. oktober – Blogg
Gjorde en nybegynnertabbe da jeg hentet på båten på Padda. Planla fra starten av å stikke innom Lindøya og fylle tanken, og spurte selgeren om det var mye igjen på tanken. Han svarte at det var rundt en kvart tank igjen, så det skulle være mer enn nok. Gjorde da tabben at jeg ikke sjekket selv og da vi var halvveis over fjorden på vei mot Bleikøya stoppet motoren. Jeg fylte på tanken med reservekanna, men motoren startet ikke. Ringte selgeren og lurte på om han hadde noen forslag og tittet også i motormanualen som lå om bord. Vi kom i fellesskap til at motoren måtte luftes. Jeg prøvde å finne ut hvordan det skulle gjøres, men oppdaget at det ikke var noe verktøy om bord som kunne brukes. Etter å ha drevet rundt på fjorden i 45 minutter så startet likevel motoren. Kanskje den hadde fått luftet seg selv på en eller annen måte? Uansett, resten av turen gikk prikkfritt, men jeg må innrømme at jeg noen minutter lurte på hva jeg hadde rotet meg opp i da jeg lå og duppet på fjorden…
3) Fastlåst ror i over én time 29. november – Blogg
Var ute på tur og fikk lyst å gi i land på Skjælholmene (bak Husbergøya). Skulle være en brygge der, men det var litt spesiell og da jeg nærmet meg den fant jeg ut at jeg ville ha problemer med å komme i land på grunn av ortosen på foten min. Bakket dermed ut og avbrøt forsøket. Må ha dratt roret litt for hardt da jeg bakket ut, for det låste seg og båten gikk bare rundt i ring. Roret var ikke til å rikke og jeg ville ikke bruke makt i frykt for å ødelegge noe. Dette hadde skjedd en gang før når jeg bakket, men da slapp roret igjen etter at jeg hadde satt motoren i fri og deretter kjørte forover. Dette skjedde ikke denne gangen, og roret stod bom fast, i motsetning til første gang dette skjedde, da var det litt slingringsmonn. Etter å ha prøvd en halvtime ringte jeg Redningsskøyta (dette var første gang jeg gjorde det) og forklarte situasjonen. De var opptatt med noe annet, men lovte meg å komme så fort som mulig. De ba meg kjøre rundt i ring slik at det var lett å finne meg (det var blitt mørkt nå), så jeg startet motoren som jeg hadde stoppet for å ikke bruke unødvendig drivstoff, og gikk i ring i rundt 45 minutter mens jeg satt og nippet til kaffe og surfet på iPaden. Plutselig så jeg at roret beveget litt på seg av seg selv, og da jeg satte meg opp og kjente på det, så hadde det løsnet! Prøvde meg litt forsiktig med å ratte og styre, og alt så bra ut! Vet ikke hvorfor det skjedde, men det løsnet altså av seg selv. Ringte Redningsskøyta og forklarte situasjonen. De var da på vei, men ba meg sette kursen mot Oksval, så skulle de komme bort og sjekke at alt var i orden og eventuelt følge meg inn. Vi møttes når jeg var nesten halvveis over, og etter en rask prat dro de tilbake mens jeg fortsatt hjemover ettersom alt så bra ut.
Mine tre beste opplevelser (rangert fra best til tredje best):
1) Første tur inn Snarøysundet og Bærumsskjærgården 8. november – Blogg – Bilder
Noe av det flotte med å ha båt er at jeg gjenoppdager Oslo og stedene rundt og ser på dem med helt andre øyne. Hvem hadde tror at skjærgården i Bærum var så idyllisk? Jeg ble tipset om å ta en tur over fjorden og inn i dette området av en annen båteier som jeg har snakket litt med og som har snekka si på Oksval. Så noen få dager etterpå tok jeg en liten avstikker over til Vassholmene bare for å sjekke hvordan det var. Ble såpass imponert at jeg noen dager senere tok denne turen. Kjørte også denne gangen til Vassholmene og dro deretter inn Snarøysundet og deretter inn i skjærgården der før jeg kjørte tilbake ut i Oslofjorden via Store Ostsund. Et fantastisk skue og et helt utrolig flott vær gjorde denne turen til noe helt spesielt. Har vært innom dette området flere ganger etterpå.
2) Langtur til Oscarsborg 19. oktober – Blogg – Bilder
Oscarsborg var tidlig pekt ut som en kandidat for en langtur med båten. Og bare ti dager etter at jeg overtok båten ble det en realitet! Fikk med meg de to yngste ungene (Victoria, da 13 og Robin på 16). Vi dro fra båthavna ganske tidlig, rett etter 10 lørdag formiddag. Sjøen var speilblank, men det var overskyet vær, så ikke spesielt varmt. Beregnet rundt 3,5 timer til Oscarsborg med en marsjfart på rundt 4,5 knop, og det holdt bra. Var litt usikker på hvor mye drivstoff motoren brukte, så når vi passerte Kavringen tanket jeg der. Det var første gang, og jeg husker jeg rynket på nesen over dieselprisen, som var dyrere enn på Lindøya, som var det eneste stedet jeg hadde tanket før dette. Vi var framme på Oscarsborg cirka 13.15, la til ved en brygge i gjestehavna og tok oss en tur rundt på øya, gikk inn i museet og besøkte også utstillingen på Kommandantboligen. Var på øya et par timer før vi dro tilbake. Flott vær hele tiden, ingen problemer av noe art. Da vi kom omtrent til Flaskebekk begynte det å mørkne, og vi var inne i båthavna ganske nøyaktig kl.19. Mener vi tok returen på rundt 3t 10 minutter.
3) Tur til Steilene -første landgang 20. desember – Blogg – Bilder
En av årets siste turer, og i alle fall den siste lange! Var ute i alt fire timer 20 minutter, men det inkluderer rundt 45 minutter i land på Steilene. Ser vi bort fra langturen til Oscarsborg er dette å regne som første landhugg på alle de småturene jeg har tatt i Oslofjorden. Egentlig hadde jeg tenkt meg til Svestad for å ta bilder av den halvt nedsunkne Innvik, men det blåste såpass mye på turen bortover at jeg allerede da jeg passerte Ildjernet hadde ombestemt meg og tenkte å snu ved Steilene. Når jeg nærmet meg Steilene ombestemte jeg meg litt igjen, og fant ut at jeg likeså gjerne kunne gå i land der istedenfor. Noe jeg gjorde! En flott opplevelse å rusle rundt der helt alene! Returen gikk også smertefritt, og det blåste attpåtil mindre.
Sånn, dette var altså mine tre største høydepunkter og min tre største lavpunkter… for å si det slik. Det har vært vanskeligst å velge høydepunktene – for de stod i kø – så jeg har måttet prioritere steinhardt!
Håper på at 2014 blir et flott år med mange båtturer og mange flotte opplevelser – og ikke minst: Mange fine båtblogginnlegg! 🙂