De siste forberedelsene

Alt har ikke gått som planlagt de siste ukene, og klargjøringen av båten til årets store (og lange!) sommertokt ligger håpløst etter skjema. Men sist helg fikk jeg i alle fall gjennomført noe av det viktigste, nemlig olje- og filterskift og endelig en tett takkalesje!

Jeg begynte å skrive dette innlegget forrige helg, og skulle legge det ut tirsdag, men som dere allerede kanskje har lest, så skjedde det noe helt uforutsett natt til søndag, så dermed ble dette innlegget lagt på hold.

Både koronasykdom og karantene samt været har gjort at jeg er håpløst på etterskudd når det gjelder å klargjøre båten til årets tokt, så jeg har innfunnet meg med at alt som var planlagt ikke vil bli gjort. I tillegg har uvær i båthavna ført til skader på båten, som jeg nok ikke rekker å gjøre noe med før jeg drar.

Denne duger til små oppgaver over vannlinja og “innendørs”

For et par uker siden var det nemlig ganske så tøft vær med vindkast opp mot 16 meter i sekundet i båthavna. Det førte til at en av fortøyningene mine røyk (første gang jeg opplever det), og en ganske så viktig plassert fender forsvant også sin kos. Jeg fikk hjelp til å sikre båten og satt på ny fortøyning og flere fendere, men dessverre førte det til skader på gelcoaten på babord side av båten. Det er noe som helt klart må pusses ned og repareres, men jeg kan ikke se at det er mulig å få gjort det før jeg drar.

Jeg har jo gått kurs og kan gjøre dette selv (gjorde et par reparasjoner da båten var oppe i fjor), men har fått et par praktiske problemer.

Koronaen har nemlig også stukket et par kjepper i hjula. Jeg hadde planer om å enten ta båten opp og spyle den, eller kjøre den gjennom skrogvaskanlegget på Vollen, men sistnevnte er ute av drift og de svenske reparatørene kommer seg ikke til Norge på grunn av stengte grenser. Og stedet jeg tok opp båten i fjor har hatt koronakarantene og er på denne tiden av året i tillegg fullstendig fullbooket slik at de må prioritere faste kunder.

Selv om skaden på gelcoaten er ganske høyt oppe på skrogsiden, så har ikke jeg god nok balanse til å sitte/stå på en utrigger for å slipe og sparkle. Ikke umulig at jeg kan få tatt en foreløpig reparasjon hvis jeg får lagt meg til ved en flytebrygge, men det får jeg nok ikke gjort før jeg drar, så foreløpig må jeg la det være som det er. Men jeg har det jeg trenger om bord, så det er mulig at jeg kan få fikset det underveis. Det må jo være et greit vær å gjøre det på også, får ikke gjort noe når det regner.

Erik har full kontroll på oljebyttet!

Båten skal grundig vaskes på utsiden og innsiden nå i helga, og kanskje rekker jeg å ta en runde med nanopolish på den før 17. mai, hvis regnet holder seg unna litt, men akkurat nå ser det dårlig ut. Skal ut på båtkortesje den dagen, med besøk om bord, så da må jo båten strigles så godt som jeg får gjort det! 

Både forfilter, dieselfilter og oljefilter (bildet) er nå skiftet

De siste dagene har jeg ligget i Fredrikstad og fått kyndig hjelp til å skifte filtre og olje på motoren, samt ordne med ferskvannspumpa og sette inn en ny lensepumpe – så nå er motoren fornøyd og klar til tur. Jeg har også fått en kalesjemaker til å se på kalesjetaket mitt, ettersom det viste seg at den kalesjen jeg fikk tilsendt fra Agder kalesje ikke passet til min Tresfjord likevel!

Den hadde nemlig en festeanordning med slike kalesjeknotter rundt hele, og det er ikke slik min 81-modell er laget, siden jeg kun har knottefeste to steder foran og to steder bak, og har feste med stropper på begge kortsidene. Dermed måtte jeg bare returnere kalesjen.

For jeg vil helst ha en slik som jeg hadde, ettersom jeg da lett kan både åpne og lukke den innenfra – så slipper jeg å må gå ut på dollbordet på utsiden for å åpne og lukke. Og slik det nye er laget, med korrekte mål i motsetning til den forrige – så var det knusktørt ved førerplassen – så dette var godt jobba!

Etter tips fra Erik Dahle i Solbris Maritime så fikk jeg nemlig kontakt med en kalesjemaker som kom og kikket på problemet mitt. Det endte med at han tok med seg hele sulamitten og laget en helt ny og perfekt tilpasset takkalesje for meg. Riktignok i en annen farge enn den andre kalesjedelen, men det var den fargen han hadde inne – og den ble levert på dagen! Så da lever jeg godt med det! Fin farge dog, ikke umulig at det blir den samme fargen når jeg en gang skal bytte ut hovedkalesjen!

Han hentet den gamle ved 13-tiden og var tilbake i 22-tiden med den nye! Det synes jeg var imponerende raskt! Den gamle viste seg å være 6 centimeter for kort i bredden, så ikke rart at jeg aldri fikk den festet helt tett! Mangler å sette inn spiler på den, på bildet under er det brukt den eneste av de gamle som var hel, men den er også for kort, så jeg må få laget nye spiler i korrekt lengde for at den skal sitte 100 prosent. Men jeg vil vel si at den sitter nærmere 99.5 prosent allerede…

Ikke nok med det, etter å ha sett litt på hovedkalesjen, så tok han med seg den, vasket den grundig og gikk gjennom alle sømmer og glidelåser samt festehullene og sørget for en kalesje som både var ren og pen og med gode sømmer! Gikk ganske kraftig utenom budsjett, men da jeg så resultatet var jeg egentlig glad for det! Den måtte vaskes tre ganger for å bli skikkelig ren, og han satte også inn nye vinduer på den – som det faktisk går an å se gjennom!

Nå gjenstår det bare å få hovedkalesjen impregnert. Hvis det kommer noen oppholdsdager før jeg starter på årets tokt, så skal jeg benytte anledningen. Til dette bruket kjøpte jeg en flaske med noe som heter Extreme Rengjøring fra Solbris Maritime – som faktisk var billigere enn på for eksempel Maritim – og skal prøve å få lagt det på før jeg drar av gårde på tokt. Skal legges på med rulle eller pensel.

Den nye takkalesjen bestod altså sin prøve med glans ved et par kraftige regnskyll fredag kveld og lørdag – potte tett – ikke en dråpe som kom inn!

Vi fikk oss en tur bort til Engelsviken også, for å hente en sinkanode til sjøvannsdelen av motoren – som ikke så ut til å ha vært byttet på en stund – samt reservedrivreim til motoren. Den som er på bestod prøven, men alltid greit å ha slikt i reserve – det oppdaget jeg for noen år siden da jeg hadde snekka! Så et lager med viktige reservedeler er bra å ha om bord. Så nå har jeg både drivreimer, sinkanode, oljefilter og dieselfilter i reserve. Pluss ting som lyspærer til lanternene, sikringer, slangeklemmer osv.

Nye fendere er innkjøpt

På Biltema ble det også innkjøp av nye fendere, noe man aldri får for lite av. De var imidlertid tomme for fenderliner, så jeg får bruke de jeg har på de som skal byttes ut. Men jeg beholder de gamle! Og kjøper ekstra fenderliner ved første anledning!

Av andre ting jeg ikke har fått gjort er å montere landstrømanlegget og inverteren – men ingenting av dette er helt nødvendig – har jo landstrømkabel uansett og PCen får jeg bruke mens jeg ligger koblet til strøm i gjestehavna og lade den opp da. Ankervinsjen fungerer heller ikke, men jeg kommer ikke til å få brukt den når jeg er alene om bord, da blir det uansett kun fortøyning langsides og i bås, alene klarer jeg ikke anker og bøyefortøyning akter uansett!

Så er det et par tekniske installasjoner jeg må utsette – men disse er i kategorien “kjekt å ha” – så det er ingen katastrofe. 

Bortsett fra alt dette – så er båten og jeg klar for tur! Måtte riktignok inn en gang til hos ortopediingeniøren min for å få justert den nye protesefoten – men nå får vi satse på at alt fungerer – både med skipper og båt!

Gleder meg gjør jeg uansett. Båten er 40 år gammel og er absolutt en bruksbåt – så om den ikke skinner om kapp med Princessene i gjestehavnene, så lever jeg godt med det. 🙂

En gjeng med kajakkpadlere passerte oss.

Related Images: