Årets siste Sverigebesøk og mitt første besøk i Strömstad siden jeg ble kjørt fra gjestehavna i ambulanse i juli, er et faktum i løpet av dagen, hvis alt går etter planen! Når du leser dette skal jeg nemlig være på vei til Strömstad etter at jeg ankom Son i går.
Jeg skrev jo i tirsdagens innlegg at jeg vurderte å ta en siste tur til Sverige nå mens jeg har noen fridager, og jeg bestemte meg egentlig allerede i helgen at jeg skulle prøve (innlegget som ble publisert tirsdag ble nemlig skrevet ferdig allerede på lørdagen), siden en rask sjekk av væreforholdene framover viste seg å se greit ut.
Men helt sikker kan man jo ikke være, så jeg ventet til onsdag morgen før jeg tok den siste og endelige beslutningen. Da var været som meldt og både Lera ved Strømtangen og Sekken over til Sverige så overkommelige ut med tanke på vind og vær.
Planen var å kaste loss tidlig fra Oksval – med en gang det var blitt lyst, og komme meg helt til Fredrikstad første dagen. Men slik gikk det ikke. Jeg klarte nemlig å gjøre en tabbe på et privat ærend i Oslo tirsdag, slik at jeg måtte dra inn til byen tidlig onsdag for å hente noe. Dermed fikk jeg ikke kastet loss fra Oksval før litt over klokka 12.
Og siden jeg ikke ønsket å kjøre i mørket på den siste dagen av hummersesongen og med masse hummerteiner utpå, så ville jeg i havn før det ble mørkt. Dermed ble det Son og ikke Fredrikstad som ble første overnattingsbesøk siden i sommer! På det som nok var min siste tur ut av Drøbakssundet i år!
På veien tok jeg en kort stopp på Kavringen sjøsenter og fylte opp litt på tanken. Jeg måtte betale det som er den dyreste dieselen jeg har fylt i år – 21,64 per liter, og valgte å bare fylle tanken litt over halveis opp. Å betale 1.500 kroner for rett under 70 liter er ikke spesielt morsomt når jeg er vant til å få nesten det dobbelte til samme pris!
Jeg visste på forhånd at Kavringen er dyr, derfor toppet jeg ikke tanken der, kanskje jeg gjør det i Son på returen?
Ankom Son rett før mørket la seg i går ettermiddag. Det var fortsatt ganske lyst da jeg ankom, men mørkt etter at jeg var ferdig fortøyd! Den eneste andre fritidsbåten jeg så på turen kom kjørende ut fra Son i det jeg svingte inn mot havna! Ikke mange båter ute på en ettermiddag i november…Og været var jo helt nydelig, blikkstille sjø hele veien!
Avgangen fra Son gi dag gikk relativt tidlig fordi jeg vil prøve å komme meg fram til Strömstad før det mørkner litt etter klokka 15 i dag. Opprinnelig hadde jeg som sagt tenkt meg innom Fredrikstad og ville hatt mye bedre tid på meg til å nå Sverige, men nå blir det å dra rett over til nabolandet uten stopp i Fredrikstad, som jeg heller besøker på returen.
Det betyr at det faktisk ble en ganske så tidlig avgang for meg i dag. Det er jo noe som normalt hører til sjeldenhetene når jeg er ute på tur, men i sommer, før jeg ble syk, var det nok en god del båtkolleger av meg, ikke minst på båtforumet, som satte morgenkaffen i halsen når de sto opp og fant ut at jeg hadde vært ute på tur i flere timer allerede! Og allerede – i flere tilfeller – hadde fortøyd og gjennomført dagens etappe!
Avgangen 9.00 fra Son var derfor nesten litt sent ut i fra morgenavgangene mine i Sverige i sommer, men samtidig ganske tidlig til meg å være – normalt sett!
Jeg ser ingen grunn til å sløse med dieselen, så jeg holdt meg til kosefarten for å kunne kose meg skikkelig på turen. Da tar det jo også litt lengre tid å komme fram, men jeg har god tid. Jeg skal ikke være på jobb igjen før på tirsdag, så det er ingen grunn til å forhaste meg. Været er jo litt ustabilt på denne årstiden, og kan fort endre seg, så jeg får være fleksibel. Men akkurat nå er det faktisk bedre enn da jeg satt og planla turen.
Vi får se om prognosene holder stikk når jeg skal krysse Lera og Sekken! Hvis alt ser bra ut har jeg tenkt å dra på utsiden av Hankø denne gangen, men i skrivende stund før avgang så vet jeg jo ennå ikke hvordan det ser ut der.
Det er altså Strömstad som er målet, og jeg regner med at det går greit å komme seg dit, selv om jeg for så vidt tar en liten sjanse ved å allerede i tittelen konkludere med at jeg er framme, mens jeg – når du leser dette – ikke en gang er halvveis!
Det som er litt morsomt – og som faktisk ble et poeng underveis da jeg begynte å sjekke om en slik tur lot seg gjøre – var at det i dag faktisk er nøyaktig – på datoen – fem måneder siden jeg ankom Strömstad med båten i sommer , da etter en litt over tre timer lang etappe fra Grönemad ved Grebbestad. Jeg var jo i ferd med å bli ganske dårlig allerede da, og hadde brukt bare tre dager på å komme meg fra Vrångö sør for Göteborg og til Strömstad – en strekning jeg hadde brukt 29 dager på å tilbakelegge på veien sørover…
Fem dager senere, onsdag 6. juli, ble jeg fraktet til ambulanse fra gjestehavna. Jeg var så dårlig at de til og med måtte hente meg med båre ut på bryggene, det var ingen sjanse for at jeg kunne klare å gå selv opp til ambulansen på land! Deretter gikk turen til sykehuset i Trollhättan, der jeg ble operert og ble liggende til mandag 11. juli, da jeg ble kjørt til Ahus. Deretter fulgte et opphold på Ahus fram til fredag 22. juli, etter en ny operasjon.
Så måtte jeg for det meste ligge rett ut hjemme i flere uker før jeg sakte fikk lov å bevege meg litt igjen. Mens dette holdt på startet jo den berømte spleisen og dugnadsaksjonen, og det ble full stopp på båtturene i to og en halv måned før båten ble sjøsatt igjen 18. september!
Gjennom høsten har det blitt noen få turer, de fleste i september, og den siste turen jeg hadde før gårsdagens etappe var så lenge tilbake som 3. oktober! Så det er godt å være ute på tur igjen!
Det er vel ikke umulig at jeg legger ut et innlegg i morgen fra etappen mellom Son og Strömstad!
Det jeg vet er at jeg ikke kan legge meg til innerst i gjestehavna. men må legge meg i den ytterste. Årsaken til det er at indre gjestehavn er stengt på grunn av ombygging. Det skal legges ut nye brygger, så vidt jeg har forstått. Planen er å være ferdig til våren.
For å være på den sikre siden sendte jeg en epost til gjestehavna om tilgjengeligheten, og fikk bekreftet at resten av gjestehavna er åpen som vanlig, til og med servicebygget med toaletter, dusj og vaskemaskiner! Jeg kunne også legge meg i den innerste havna så lenge jeg la meg ved strandpromenaden og ikke ved flytebryggene. Jeg får se når jeg kommer fram hvor jeg velger å legge meg.
Jeg har aldri ligget langs promenaden ettersom jeg alltid har lagt meg til ved en av flytebryggene langsides og har hatt inntrykk av at det er litt langt opp til kaia hvis jeg legger meg sidelengs innerst. Men rett utenfor Badhuset der serviceanlegget ligger, så mener jeg å huske at det er litt lavere. Jeg får bestemme meg når jeg er kommet fram, men sannsynligvis blir det ytterste gjestehavn.
Jeg er jo frisk i foten nå, så jeg behøver ikke å legge meg innerst for å unngå å gå for mye!
Det ser jo akkurat nå ut på webkameraet at de legger de nye flytebryggene helt annerledes enn før, så dette kan jo bli en liten vinterføljetong – å sjekke innom webkameraene til gjestehavna for å se hvordan det utvikler seg. Hele flytebrygga som gikk ut fra Pramen er jo tatt vekk. Regner med at det blir båser på de flytebryggene som er lagt ut sør for dagbrygga. Men det gjenstår å se!
I Strömstad er planen å shoppe litt juleakevitt og litt mat, samt kanskje ta bussen opp til Nordby og handle litt der også. Blir vel litt Pepsi-Max også. Regner med at det blir en eller to netter der, har ikke bestemt meg helt ennå, som vanlig! Skal ikke på jobb før tirsdag, så har god tid!
Når jeg på returen stikker innom Fredrikstad er planen at båtkollega Erik skal hjelpe med å få tettet luka i forkabinen slik at det ikke kommer inn så mye vann derfra.
Men jeg er nå i skrivende stund ikke helt sikker på om han er i båten. Eller har tid til det. Stopp i Fredrikstad blir det uansett. Siden gjestehavna på Værste også brukes som vinterlagring, så er det strøm der.
Det er også grunnen til at det ble Son i går – også denne havna er vinteråpen – mens for eksempel Moss er stengt.