Det har vært noen kalde dager i det siste, og det er meldt ytterligere minusgrader. Derfor må jeg innrømme at jeg er litt bekymret for tiden. Jeg har jo vært gjennom et par vintre med båten fra før, uten problemer, men jeg kan ikke huske i farta at det har vært så kaldt som det nå begynner å bli? Kan hende jeg husker feil, men det føles i alle fall slik.
Siden jeg bruker båten også om vinteren så har jeg ikke vinterkonservert motoren, men har et varmerør under den og et par frostvakter til bruk i tillegg. Det har holdt fint de vintrene jeg og båten har bak oss.
Men da jeg var om bord for noen dager siden, for å måke vekk litt snø og ta med meg noen løse puter, pledd og soveposer til mer tørr og frostfri lagring hjemme, så fikk jeg noe å tenke på.
Som en del av vinterrutinene bruker jeg å starte motoren og la den gå litt på tomgang når jeg først er om bord. Det er noe som også anbefales av motorprodusenten om vinteren. Som endel av den faste rutinen ved start av motor sjekker jeg også alltid at det kommer vann ut sammen med eksosen akter – sommer som vinter. Kommer det ikke vann ut kan det bety på problemer.
Og denne gangen kom det ikke ut noe. Prøvde å stoppe og starte et par ganger, men uten hell. Selve motoren startet med en gang, men altså ikke noe vann.
Jeg regnet da med at det kunne skyldes at impelleren i vannpumpa er gåen. Den pumper inn vann fra sjøen og videre inn i motoren for å avkjøle den. Det var et par tilfeller tidligere i høst at det samme skjedde, men da har vannet kommet etterhvert ved et par forsøk. Men ikke denne gangen. Alt fungerte også bra da jeg tok årets første tur i forrige uke.
Jeg bestemte meg da for å vente et par dager og prøve igjen. Og onsdag var jeg på plass igjen, litt tidligere enn de andre dagene, slik at jeg hadde noen timer med dagslys tilgjengelig. Målet var å få byttet ut impelleren, og det er en ganske stå tungvint oppgave.
Det går greit å komme til og løsne vannpumpa og åpne den, rense og skifte impeller, men å få den på plass etterpå, med drivreimer og diverse, er et helt annet kapittel.
Jeg foretok et slikt vellykket skifte i 2014, men det tok meg flere timer å få alt på plass igjen, og jeg måtte neste løsne dynamoen på motoren for å i det hele tatt få det til.
Da jeg kom ned til båthavna i går støtte jeg som vanlig på havnesjefen og fortalte om problemet. Han ba meg da sjekke et par ting til, nemlig om vannet inn i båten kunne ha frosset og om det kunne ha frosset vann i selve eksosrøret. Sistnevnte ligger jo helt akter i båten og de fleste glemmer å tenke på at det også trenger en liten «lunk».
Inntaket til sjøvannskrana var noe av det første jeg sjekket for flere dager siden, men alt virket OK der, også nå. Slangen var myk og fin, ikke noe som tydet på noe is eller tilstopping. Jeg kunne ikke umiddelbart se noe galt med eksosslangen heller, men den er av en helt annen støpning og kan ikke klemmes på, så jeg plasserte den frostvakten jeg hadde hengende på toalettet i nærheten av eksosrøret akter. Så tok jeg en liten vifteovn jeg har og satte den på i kabinen rettet mot toalettet.
Så skal jeg vente noen dager og prøve igjen. Kommer det fortsatt ikke noe vann ut akter, så må jeg til pers og bytte impelleren, for ut på tur skal jeg!
Selv synes jeg det er litt rart om det skal ha frosset noe vann i selve sjøvannsinntaket. Inntaket ligger rett ved motoren, og i motorrommet har jeg både en varmekolbe under båten og en ekstra frostvakt hengende. Den samme type frostvakt har jeg hatt på toalettet, og der er det ikke antydning til at vannet har fryst – og jeg har ikke fått kjøpt frostvæske til å helle i heller! (Både frostvæske og et nytt varnerør er bestilt på Maritim og kommer i posten denne uka.)
Så selv håper jeg akkurat nå på at det er impeller eller frost i eksosslangen som er problemet. Impeller må jeg uansett skifte snart, så det er kanskje like greit å hoppe i det!
Men litt bekymret for å ikke få brukt båten er jeg jo, jeg hadde egentlig lyst til å ta båten ut på en tur onsdag, for det var både litt sol og ganske rolig sjø på tidlig ettermiddag…
Tror havnesjefen her rett. Kommer det hverken vann eller eksos så likker det nok noe frosset vann i eksosrøret, iallfall om det har en bøy ned et sted. Nå har du jo sjekka impelleren,så den bør være grei. Steng bynnventiler til toalett og motor om duer usikker på kulda,samt ha frostveske i toalettet og skyll noe av det ned. Motor og frostveske regner jeg med er ok.
ligger, og bunnventiler 🙂