På denne tiden av nyåret er det på tide med en lang rekke oppsummeringer av året som gikk. Slik er det også i denne båtbloggen. Jeg har noen faste øvelser, og i løpet av denne og neste uke vil jeg komme med de tre årsoppsummeringene jeg bruker å ta med: En oppsummering av båtsesongen, et utvalg av det jeg mener er de beste bildene jeg tok i løpet av året, og litt om hva som ble mest lest, hvor mange som besøkte bloggen. Jeg starter med det siste.
Fjoråret var nok noe preget, spesielt på høsten, av at jeg ikke hele tiden har vært i topp form og/eller at skrivelysten har vært noe redusert i perioder. At jeg for eksempel ikke ble ferdig med å skrive det siste innlegget om båtferien i august før like før jul er jo et godt eksempel på det…
Kanskje ikke så overraskende da, at jeg har hatt litt færre lesere i 2019 enn året før. Jeg endte opp med 15.285 unike brukere/lesere i 2019, noe som er ned fra 16.713 året før. Faktisk har antall lesere jevnt og trutt gått ned siden toppåret 2016, da jeg hadde over 19.000 lesere, så enten skriver jeg kjedeligere eller så er interessen for å lese båtblogger nedadgående…
Noe av forklaringen er nok også at jeg i år har vært litt ustadig når det gjelder å skrive regelmessig, da faller trafikken på sidene raskt.
Beste måned – den måneden med flest lesere – ble, for tredje år på rad – juli måned, med 2.730 lesere. Deretter går det jevnt og trutt nedover gjennom høsten og ut året. Slik er trenden uansett, årets tre første måneder og årets tre siste er de månedene folk leser minst. Mens i høysesongen for båtlivet, fra april og til september, er det flest som leser.
Egentlig litt rart, man skulle nesten tro at når båten lå på land hadde man mer tid til å lese?
Hovedparten av leserne er selvsagt fra Norge, deretter følger Sverige, Tyskland, Nederland og Danmark. USA er også veldig høyt oppe på listen, men det er hovedsaklig på grunn av automatiske søkeroboter.
Forøvrig er det Google som topper listen over søkemotorer når folk har søkt etter noe båtrelatert og havnet hos meg. Når det gjelder direktelinker – altså andre nettsteder som linker direkte enten til selve forsiden eller spesifikke artikler, så er det Facebook som er overlegent størst, og Facebook på mobil og nettbrett som er større enn treff fra Facebook på PC. Også Startsiden gir meg endel direkte treff.
Når det gjelder hva som ble mest lest i fjor, så starter jeg med sidene. Altså de mer statiske sidene med for eksempel båtloggen, oversikten over gjestehavner, fotosidene, tipssidene og slikt.
Og her er trenden fra tidligere år fortsatt klar. Det virker som om informasjonen jeg har om gjestehavner jeg har besøkt er svært populære. jeg tar gjerne noen bilder, og skriver litt om hvilke fasiliteter havna har, hvordan man kan fortøye osv. Dette gjelder både kommersielle gjestehavner og uthavner. Og disse blir stadig veldig godt besøkt. Jeg prøver å oppdatere informasjonen jevnlig, ikke minst hver gang jeg er innom, men også hvis jeg leser noe om endringer som er gjort som andre båtfolk har skrevet om, enten i forum eller på Facebook.
Den mest populære gjestehavnssiden i 2019 var Resö i Sverige, og deretter følger sidene om Fjällbacka, Hunnebostrand og Hamburgssund – alle i Sverige. Så sniker Tjuvholmen i Oslo seg inn rett foran Strömstad i Sverige. Så dukker Sætre opp før svenske Havstenssund.
Andre faste sider som er svært mye brukt er siden «Om båten/e», «Båten», «Bytte av impeller» og «Til salgs» – selv om jeg ikke har solgt så mye av det jeg har på lista…
Så over til de mest leste innleggene/artiklene i 2019. Som vanlig dukker det opp noen saker jeg har skrevet tidligere år også. Noe overraskende er et innlegg om en ny fergerute mellom Sætre og Oscarsborg -skrevet i april 2017 – det mest leste av innleggene som IKKE er skrevet i fjor. Deretter følger et innlegg jeg skrev i mars 2018 – som handlet om mine minner fra 70-tallet – I bulkfart som guttunge.
Det synes jeg er litt morsomt, ikke minst fordi det er litt annerledes innlegg der jeg faktisk måtte utføre flere timers research på nett for å få den bakgrunnsinformasjonen jeg trengte.
Det mest leste innlegget i 2019 var – og det er kanskje ikke så rart – innlegget der jeg fortalte om kjøp av ny båt, Om å møte seg selv i (båt)døra publisert 25. april.
Deretter følger innlegget skrevet noen dager tidligere, 16. april, der jeg skriver at gamlebåten er solgt, Farvel Bergtatt, velkommen Bergtatt!
Så følger et innlegg jeg skrev 11. oktober etter at jeg hadde vært på et kurs i reparasjon av enkle glassfiberskader på båt i Fredrikstad – På kurs i plankebyen. Et kurs jeg forøvrig anbefaler på det varmeste! Vi får se i løpet av våren om jeg husker det jeg lærte…
Deretter følger saken jeg skrev om henteturen, da nye Bergtatt ble kjørt hjem til Nesodden, og innlegget jeg skrev i juni da jeg fylte fire år som enbeint skipper. Først på sjetteplass følger det første innlegget fra båtferien, På tokt til Sørlandet 2019 – Del 3 – som omhandlet den første turen ned til Kristiansand med nybåten. Deretter følger Båtferien 2019 – del 4 – som ble skrevet i oktober og er det mest leste innlegget fra årets hovedbåtferie.
I 2020 har jeg lyst til å komme med litt flere videosnutter fra turene. Jeg har laget endel direktesendte videoer på Facebooksiden til Bergtatt, men tenkte mer på å lage og redigere ferdig noen snutter av og til.
Jeg skal også prøve å oppdatere raskere med turrapporter når jeg er ute på langturer, jeg behøver jo ikke nødvendigvis skrive så langt hver gang, men kan oppdatere med kortere og flere snutter mens jeg er underveis.
Vi får se hva jeg rekker, takk for at dere har fulgt med i 2019, og håper at dere følger meg videre også i 2020.