Mørketiden er over oss

Vi har nå kommet til den delen av året som gjør det noe vanskeligere å føre et aktivt båtliv. Og stikkordene her er sommertid og mørketid. Sist helgs klokkejustering er nemlig ikke godt nytt for en som bruker båten året rundt.

Det blir jo mindre og mindre dagslys nå til langt ut i desember før det begynner å snu igjen, men det verste er egentlig det som skjer siste helga i oktober hvert år. Altså sist helg.

Da måtte vi nemlig stille klokka en time igjen fordi sommertiden nå er opphevet. I praksis betyr det at det blir mørkere én time tidligere på ettermiddagen enn før, og at det er mørkt når jeg drar på jobb og mørkt når jeg er hjemme fra jobb. da hjelper det ikke med kort vei til båten.

Passerer Digerud med gamlebåten for to år siden.

Det betyr at mye av båtlivet framover henvises til helger eller til dager hvor jeg enten jobber svært tidlig eller svært sent. Og ikke på grunn av kuldegrader, men på grunn av mørket.

Jeg har riktignok ikke store betenkeligheter med å bedrive båtliv i mørket, men på denne siden av året kan det være en risikosport på grunn av hummerteinene. Som jeg har vært inne på mange ganger før i denne bloggen, så tar ikke de som slenger ut teinene sine bestandig hensyn til hvor de havner.

Mange teiner legges steder der det vanligvis er endel båter som passerer, og ikke alltid utenfor leia, noe som man egentlig skal gjøre. Og mange er heller ikke så veldig flinke til å bruke store og tydelige blåser slik at man lett får øye på dem. Mange slike ser man ikke før man nesten er helt innpå, og da kan det være for sent. Jeg har mange ganger tenkt på at de som driver med hummerfiske kanskje ikke er egentlige båtfolk, men bare bruker båten når de skal legge ut teinene sine? Eller kan det være at de tenker at det ikke er så mange båter utpå på denne tiden av året, og at det derfor ikke er så farlig? Irriterende er det nå uansett.

Så derfor er mørkekjøring ut året ikke noe jeg frivillig legger meg ut på. Riktignok har jeg observert at det er en del mindre av teinene innerst i Oslofjorden enn tidligere, men det er likevel ganske mange av dem enkelte steder. Og å få en teine i propellen betyr bråstopp og ikke verste fall motorskade. Tauing inn til land og reparasjon, dykking eller oppheising av båt er uansett resultatet.

Bortsett fra det er kjøring i mørke noe som egentlig er både morsomt og nyttig, og som gir en hel spesiell stemning. Selv om jeg ikke vanligvis drar ut i mørke på tur. Men har jeg vært utpå og er på vei hjem og det blir mørkt mens jeg er på hjemtur, så er ikke det noen big deal. Det er ganske så nyttig å tenke mer aktivt på fyrsignaler og pugge litt på dem også, og speide etter lys fra andre båter (som det riktignok ikke er så mange av nå…). Litt erfaring med nattseilas er heller ikke å forakte.

Allerede på henteuren til nybåten fikk vi jp det… Og forsåvidt også på henteturen til den gamle… Når man bruker båten året rundt er det ikke til å unngå at det blir litt mørkekjøring imnnimellom.

Nye Bergtatt forlater Honnørbrygga på henteturen  etter å ha byttet mannskap. Foto: Erik Dahle.

Men altså, på ettermiddagene utover blir det ikke mye båtliv. Det blir kun i helger eller dager hvor jeg slutter tidlig, eller dager hvor jeg har senvakt og kan ta en tur utpå før jobb. Og da er det jo også væravhengig.

Det ser jo ut til at det begynner å bli noe kaldere framover også nå, så det er vel på tide og plukke fram frostvakter og varmekolber og la det være litt varme i båten. Jeg vinterkonserverer ikke motoren ettersom jeg bruker den gjennom høsten og vinteren også, men noen forholdsregler tar jeg jo selvsagt, som frostvakter på toalett og varmerør i motorrom samt ved eksosuttaket.

En termostartstyrt ovn i kabinen er også standard, samt at vanntanken tømmes og toalettet får frostvæske i tillegg til varme.

Oscarsborg sist helg. Hjemturen ble foretatt i stadig mer mørke. 

Og jeg får plukke fram vinterkalesjen og sette den på, så kan hovedkalesjen sendes til vask og impregnering.

I gamlebåten hadde jeg en knall oransje kalesje, original fra 1974! Den så ikke veldig pen ut… Vinterkalesjen til nybåten er også gammel, men rød i fargen. Er vel litt sliten den også, men duger forhåpentligvis fint som vinterkalesje.

Related Images:

3 tanke på “Mørketiden er over oss

  1. Heisan. Den vinterkalesjen er dessverre ikke brukbar som en kalesje. Den er kun brukt som en “støv”kalesje under presenning vinterstid. Flere defekte sømmer.

    1. Hei og takk for svar! Håper dere har hatt en fin båtsesong! Har ikke fått tittet på den kalesjen ennå, så da får jeg heller slenge over en litt lett presenning hvis båten blir liggende ubrukt en stund. Jeg er jo vant til å bruke båten året rundt og har tenkt å fortsette med det.

Kommentarer er stengt.