Båtsesongen 2020 ble en meget annerledes båtsesong – hovedsakelig på grunn av koronapademien. Og kanskje var både den økte båtinteressen – når det ble klart at 2020 ble året man skulle feriere hjemme – og interessen for mer informasjon om korona, som var årsaken til at jeg slo alle rekorder også når det gjaldt antall besøk på båtbloggen?
Jeg har tidligere skrevet innlegg både om koronasommeren og hvor fantastisk jeg hadde det med gjemmekontor fra båten, men dette innlegget skal handle om båtbloggen rent besøksmessig. Dette har kanskje mest interesse for meg selv, så jeg skal ikke gå i alt for mye detaljer eller skrive for langt om dette, men noen ord må jeg få lov til å lire av meg!
Og for å slå det fast en gang for alle: 2020 ble det beste året for båtbloggen noensinne. Jeg satte besøksrekord etter besøksrekord og slo det meste som kan slås!
Jeg har aldri lagt skjul på at jeg ikke akkurat har rosabloggtall – denne båtbloggen er en nisjeblogg – men som jeg også har skrevet før, så skriver jeg ikke blogg kun for å få lesere heller – jeg gjør det litt for min egen del også, det er på en måte en slags minnebok for meg selv på nett. Så når jeg sitter på gamlehjemmet om noen år, og forhåpentligvis ikke er blitt blind, så kan jeg alltids gjenopplive mange hyggelige båt- og turminner ved å lese her! 🙂
Men samtidig er det jo hyggelig at bloggen blir lest. Om det bare er et par stykker som koser seg over turskildringer og bilder, eller leser seg til tips om en gjestehavn eller uthavn som de kan besøke, så er jeg fornøyd.
Det er jo mye informasjon som ligger bak menylinjene øverst i denne bloggen.
Jeg har tre forskjellige statistikkverktøy for å måle trafikk og hva som blir lest, og jeg bruker alltid det som er mest konservativt når det måler trafikken. Da kan jeg slå fast at jeg hadde nesten 7.000 flere lesere/unike besøk på båtbloggen i fjor. Totalt 26.070 lesere. Forrige rekord var i 2016, med 19.302 lesere. Lesertallene for 2020 var nesten 11.000 flere enn i 2019.
Vanligvis er trafikken litt forsiktig de tre første månedene og de tre siste månedene, og slik var det også i år, med unntak fra mars. Samtidig er 2020 det første året hvor jeg hadde over 1.000 lesere hver eneste måned. Fra 1.110 i januar og til 1.152 i desember. Desembertallene var nesten en dobling fra desember 2019!
Mars måned ble måneden hvor flest stakk innom, jeg hadde totalt 3.358 lesere den måneden! Dette skyldes nok i all hovedsak koronaen og tiltakene som rammet båtfolket. Jeg skrev et innlegg som jeg endte opp med å feste øverst på førstesiden og som jeg oppdaterte omtrent daglig – i mars og april flere ganger daglig – med informasjon om hvilke gjestehavner som var åpne og hvem som var stengte. Dette viste seg å være svært populært, og var et innlegg som ble delt på flere forskjellige båtgrupper på Facebook, på nettsider og på diskusjonsforum.
Jeg oppdaterte dette innlegget omtrent hver dag til langt ut i juni. Jeg hadde for øvrig over 3.000 lesere også i april, mai og juli, mens det var like under i juni og august.
I mars oppnådde jeg også det høyeste antall daglige lesere, med et gjennomsnitt på 108 per dag. Antall lesere/unike besøk per dag året som helhet endte på 71 – som sagt ikke rosabloggtall – men noe jeg likevel er veldig fornøyd med. Det daglige besøket de siste årene har ligget på mellom 40 og 50, og i 2019 var antallet nede i 42, så jeg økte kraftig også der.
Så jeg har all grunn til å være fornøyd med året!
Når det gjelder innleggene fra 2020 som ble mest lest, så troner innlegget om stengte gjestehavner soleklart øverst – med 2.589 lesere. Det holder til en fjerdeplass på listen over de mest leste innleggene noensinne. Hele seks av de mest leste innleggene har koronapandemien som en fellesnevner. Av den grunn er samtlige turrapporter skjøvet utenfor ti på topp-listen for første gang.
Her er 10 på topp-listen:
- Stengte gjestehavner
- Gjestehavner forbereder seg på koronakonsekvenser
- Nå skal det tettes om bord!
- Redningsselskapet ber båtfolk om å ikke bruke båten
- Fem år som enbeint slipper
- Rotløs og einstøing – en god kombinasjon for en båtloffer
- Minneord for Tommy
- Båtkortesje på 17. mai
- Koronaviruset får konsekvenser for båtlivet
- Koronaens velsignelse
Det er i økende grad flere som sjekker gjestehavnsoversikten min, og den gjestehavna som besøkende viste mest interesse for i 2020 var Tjuvholmen gjestehavn i Oslo. Her er det også en viss koronaeffekt ettersom svenske gjestehavner glimrer med litt fravær. Vanligvis bruker det å ligge to-tre havner i Sverige på ti på topp, men ikke i år. En konsekvens av koronatiltakene og oppfordringen om å unngå reiser til Sverige.
10 på topp-lista ser slik ut:
- Tjuvholmen gjestehavn (Oslo)
- Sætre gjestehavn (Viken)
- Holmsbu gjestehavn (Viken)
- Holmestrand gjestehavn (Vestfold og Telemark)
- Makrellrød (Råde båtforening)
- Papperhavn (Viken)
- Sandvika gjestehavn (Viken)
- Holmen fjordhotell (gjestebrygge)(Viken)
- Steilene gjestehavn (Viken)
- Risør gjestehavn (Agder)
Det får være den statistiske oversikten for denne gangen, ble litt lengre enn jeg hadde tenkt likevel. Kan på tampen ta med at Chrome er den nettleseren som flest bruker når de besøker bloggen, og at Androidbrukere så vidt ligger foran iPhone-brukere når folk leser bloggen på mobilen. Windows er det mest brukte operativsystemet og flest besøk har jeg fra Norge, Sverige, Tyskland og Nederland.
Facebook ligger foran Google og baatplassen.no når det gjelder fra hvilke andre nettsteder leserne har kommet fra til båtbloggen min.
Til slutt skal jeg nevne en helt annen ting, som jeg vel egentlig skulle ha skrevet i hovedoppsummeringen i forrige uke, men som jeg rett og slett glemte!
I september opprettet jeg nemlig en ny Facebook-gruppe som jeg kalte «Stjålne båter i Norge». Ideen bak denne gruppen er å ha en egen, dedikert gruppe der man kan poste innlegg hvis man har fått stjålet sin egen båt, eller sett en båt som kanskje ser ut til å være stjålet. Også ting som båtmotorer eller andre større, verdifulle saker som kan stjeles fra en båt, kan etterlyses der.
Det finnes jo et ganske så stort antall av forskjellige båtrelaterte grupper på Facebook, men ingen gruppe som er dedikert kun til etterlysning av stjålne eller savnede båter. Så da opprettet jeg en. Og selv om den langt fra er så stor som enkelte av de andre båtgruppene, så runder vi straks over 2.000 medlemmer og allerede er det kommet tilbakemeldinger i gruppa om båter som er funnet etter etterlysning der.
Så da har gruppa allerede virket slik intensjonen var! Så får vi håpe at det blir stadig flere medlemmer i gruppa slik at den kan bli et nyttig verktøy å bruke når en båt blir stjålet!
Og da skal vel denne oppsummeringen være unnagjort!
På mandag kommer siste innlegg i årsoppsummeringene for 2020, og da har jeg plukket ut de bildene fra i fjor som jeg personlig er mest fornøyd med.