2021 – rekordenes år

Den første koronasommeren ble et rekordår både med tanke på besøk og lesere til bloggen og på hvor jeg havnet med båten. Og den andre koronasommeren sørget for nok et dryss av rekorder.

Ren turmessig satte jeg selvsagt rekord i både hvor langt jeg kom langs kysten, hvor mange nautiske mil jeg tilbakela, hvor mange motortimer jeg noterte meg for, og hvor lenge jeg var utpå på tur. 

Jeg kom meg helt til Bud litt nordvest for Molde denne gangen. Forrige rekord, som ble satt året før, var Flekkefjord. Jeg tilbakela totalt 2.044 nautiske mil i fjor, mesteparten på sommertoktet selvsagt, men nesten 400 av disse var før og etter sommertoktet. Jeg rundet 272 motortimer med motoren – uten et eneste feilslag.

Det var flott i Bud – men neste gang jeg er der skal jeg dra videre – og ikke snu!

Jeg satte også ny rekord i antall overnattinger i båten – det er vel heller ikke veldig overraskende! Jeg endte opp med 120 overnattinger i år – 110 ble tatt på sommertoktene, ni før jeg startet på toktet, og det siste i Sætre i oktober noen dager etter at jeg hadde kommet hjem fra sommerturen. Det ble dessverre også den siste turen jeg fikk i 2021. Jeg sover godt i båten, det er myke og solide madrasser, og akterlugaren har blitt en klar favoritt.

Som jeg nevnte i forrige innlegg ble noe færre turer enn vanlig, men det er ikke direkte sammenlignbart. Jeg fikk besøkt hele 56 nye havner i år – og det er absolutt ny rekord. Ikke så rart siden jeg besøkte tre nye fylker! Totalt er jeg oppe i 189 forskjellige havner siden jeg fikk båt i 2013.

I Egersund i sommer. Egersund var den første havna jeg besøkte i Rogaland og på det tidspunktet det lengste jeg hadde vært med båten i Norge.

Dieselbruken under toktet på over fire måneder kom opp i over 18.000 kroner, utenom dette brukte jeg ca, 4.500 i diesel, slik at totalt kom jeg opp i litt over 22.000 kroner. Det er den rimeligste sesongen jeg har hatt med nybåten, til tross for at diesel i 2021 var dyrere enn de to forrige årene. Her må vi jo trekke fra tre måneder uten båtturer. Jeg var ikke utpå i januar, november og desember. men året før var jeg vel oppe i nesten 30.000 kroner i diesel, og året der jeg fikk båten, som jeg fikk sent i april, var jeg oppe i godt over 30.000. 

Men med tanke på at jeg passerte 2.000 nautiske mil i fjor, så betyr det også at jeg har lært båten og dieselforbruket mer å kjenne og lært meg å kjøre mer økonomisk. Første året jeg hadde båten kjørte jeg mye i 14-15 knop, men etter hvert har jeg roet meg litt ned og ligger stort sett på mellom sju og ni knop når jeg tøffer rundt og koser meg.

Men i fjor betalte jeg også for den dyreste dieselen på noen år, da jeg fylte en kvart tank på Sætre til en pris av 14,30!!! Gadd ikke å fylle mer. I april og mai betalte jeg til sammenligning 10.93 både i Oppegård og i Son. 

Bergtatt i Grimstad – en av mine sørlandsfavoritter

Besøksmessig på bloggen min satte jeg også ny rekord, både med tanke på daglige lesere, månedlige lesere, antall gjennomsnittslesere og antall besøk totalt.

Jeg har jo aldri lagt skjul på at denne bloggen ikke akkurat har voldsomme lesertall, men i forfjor økte jeg antall besøk totalt med 10.786 fra året før og endte opp med 26.070 lesere! En kraftig økning mye drevet av koronapandemien og en sak som jeg skrev om hvilke gjestehavner som var åpne og hvilke som var stengte.

Jeg økte også kraftig når det gjaldt antall innlegg, fra 66 året før til hele 140 i 2020! Antall daglige lesere økte fra 42 til 71! Beste måned var mars med 3,358 besøk – noe som er ganske uvanlig ettersom det bruker å være sommermånedene som bruker å ha flest lesere. 

Alt dette var nok drevet av en ekstra interesse generelt for båt og båtliv – og i tillegg ble innlegget om stengte gjestehavner delte flere andre steder, noe som hjalp godt på besøket.

Stengte dusjer og toaletter i Stavern i mai – da det fortsatt var restriksjoner

Så i 2021 hadde jeg regnet med at tallene kom til å dale noe. Men pandemien fortsatte, selv om det var mange færre tiltak og restriksjoner og mer lettere forhold for båtfolk. men også fjorårets innlegg om stengte gjestehavner endte opp som det mest leste, selv om det fikk nesten 1.000 lesere mindre enn det samme innlegget året før.

Totalt endte fjoråret opp med ny rekord i antall besøk, med totalt 36,752 lesere – hele 10.682 flere enn året før! Altså nesten like stor økning som fra 2019 til 2020! Antall lesere per dag i snitt økte til 101 per dag! Beste måned ble mai denne gangen, med hele 6,131 besøk! Og juni og juli fortsatte i samme lei, med henholdsvis 5,091 og 5,995 besøkende. Økningen i antall lesere kom selv om jeg faktisk gikk ned i antall innlegg fra 140 til 103.

Fra 2019 til 2020 økte altså antall lesere med over 70 prosent! Og fra 2020 til 2021 med over 40 prosent. Fra 2019 til 2021 er økningen på formidable 140 prosent! Så det går virkelig framover selv om det er beskjedne tall sammenlignet med andre blogger. Men så ser jeg ikke akkurat på meg selv som en «influenser» heller – hater det ordet!

En annen trend som er greit å ta med er at jeg satte besøksrekord for hver eneste måned i år – jeg hadde flere lesere fra startet av året til slutten – gjennom hver eneste måned. Så det er ikke slik at enkeltmåneder alene forklarer økningen. Men toppen når det gjelder lesere er naturlig nok i sommermånedene. Fra rundt mars/april og til slutten av august/begynnelsen av september er besøkstallene gjerne dobbelt så mye som fra januar-mars og september-desember.

Bergtatt titter fram bak broen – fra andre opphold i Ålesund.

Jeg får vel runde av med en liste over de innleggene jeg skrev i fjor som ble mest lest. Som sagt var det innlegget om stengte gjestehavner som troner øverst.

  1. Stengte gjestehavner også i år?
  2. Båtkortesje på 17. mai også i år
  3. Sørlandet er inntatt
  4. Drømmen om å bo i båt
  5. Et nummer i statistikken
  6. Et kalesjetak til besvær…
  7. Fire herlige måneder i båt
  8. Tetting av lekkasje og nytt skrogtrekk
  9. Landhugg på Håøya
  10. To år som Tresfjord-eier

Som vanlig er det også en god del eldre innlegg som blir lest mye og som havner høyt opp på listene. I bulkfart som guttunge og Morsomme båtnavn er mer tidløse feature-pregete innlegg som står seg godt og fortsatt blir mye lest.

Gjestehavnsoversikten min er også ganske så populær lesning. Jeg lager jo en liten vurdering av hver havn jeg besøker, både rene gjestehavner, uthavner, båtforeninger og andre steder, og det er fint å se at disse faktisk blir godt lest. Jeg holder på med å legge inn omtaler av alle de nye havnene jeg har besøkt i løpet av 2021, men mangler fremdeles en god del. Det tas innimellom og jeg skal bli ajour med dem så fort som mulig!

I fjor var det omtalene av Tåjebukta, Fjällbacka, Larkollen/Støtvig, Edholmen og Tjuvholmen som ble mest lest.

På fredag kommer jeg med siste oppsummeringsinnlegg i denne omgangen – da skal jeg prøve å velge ut de ti bildene jeg er mest fornøyd med fra fjoråret. Det blir en tøff oppgave!

Tåjebukta gjennomgikk store forandringer og oppgraderinger i fjor. Kanskje derfor siden om denne havna var mye besøkt.

 

Related Images: